Previous Page  164 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 164 / 705 Next Page
Page Background

163

TBB Dergisi 2018 (134)

Fatma Didem SEVGİLİ GENÇAY

kişisi sayıldıklarına göre,

33

kamu tüzel kişisi kabul edilen şirketlerin

üzerinde kurucu ya da pay sahibi yerel yönetimin %50 paydan kay-

naklı bir “ağırlığı” olacağı da kesindir. Son olarak yazar, bu şirketlerin

bir takım kamu gücü ayrıcalık ve yükümlülükleri ile donatıldıklarını

ifade etmektedir, ancak hangi ayrıcalık ve yükümlülükler olduğu lis-

telenmemiştir.

b.

Yeni arayışlar

Bazı kurumlarla ilgili olarak kamu tüzel kişisi mi yoksa özel hu-

kuk tüzel kişisi mi oldukları hususunda tereddüt yaşandığında, yargı

organları ya da doktrin farklı nitelemelere gidebilmektedir. Gerçek-

ten de örneğin Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, Ordu Yardımlaşma

Kurumu’nun (OYAK) “

karma nitelikli kamu tüzel kişisi

” olduğu sonucu-

na ulaşmıştır.

34

Ancak Zabunoğlu’nun söylediği gibi “

karma nitelikli

kamu tüzel kişisi (ya da karma nitelikli özel hukuk kişisi) anlaşılabilir tüzel

kişilik türleri değildir

”.

35

Uyuşmazlık Mahkemesi ise Adalet Teşkilâtını

Güçlendirme Vakfı için “

kamu tüzel kişiliğine yaklaşan yeni bir müessese

nitelemesi yapmıştır

36

ki bu niteleme de anlaşılır değildir. Aslında yar-

gı organlarının bu tarz arayışları, kendilerini ilerde bağlayıcı niteleme

yapmamak için niteleme yaparmış gibi davranma eğilimi olarak görü-

lebilir. Ancak aynı karmaşık nitelendirme çabalarını aşağıda açıklan-

dığı üzere doktrinde de görebiliyoruz.

Ali Ulusoy kendisine: “

bir tüzel kişinin aynı zamanda hem kamu tüzel

kişiliğine hem de özel hukuk tüzel kişiliğine sahip olması mümkün müdür?

şeklinde bir soru sormakta ve cevap olarak da, “

normalde özel hukuk tü-

zel kişisi konum ve statüsünde olan bir tüzel kişinin aynı zamanda kamu tüzel

33

Kemal Gözler, a.g.e. (Dersleri), s. 251: “ (...) söz konusu şirketlerin kamu kurumu

olabilmesi için bunların sermayesinin tamamının veya en az yüzde ellisinin bir

kamu tüzel kişisine (yani bir il özel idaresine veya bir belediyeye) ait olması gere-

kir. Aksi takdirde ortada kamu tüzel kişisinin ortak olduğu bir şirketten başka bir

şey yoktur”.

34

Kemal Gözler, a.g.e., C. 1, s.176; Yahya Kazım Zabunoğlu, a.g.e., s.137. Begüm

İsbir, OYAK’ın a tipik kamu tüzel kişisi olduğunu düşünmektedir (Begüm İsbir,

a.g.e., s.570).

35

Yahya Kazım Zabunoğlu, age, s.137.

36

Kemal Gözler, a.g.e. C. 1, , s. 177. Uyuşmazlık mahkemesi, Gerkonsan’ı da “kamu

kurumu niteliği ağır basan anonim şirket” olarak nitelendirmiştir (Kahraman Berk,

“Türkiye Futbol Federasyonunun Türk İdare Teşkilatı İçindeki Yeri”,

İÜHFM

,

C.LXIV, S.2,2006, ss.3-24). Bu nitelendirme de aynı karmaşıklığı taşımaktadır.