Previous Page  119 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 497 Next Page
Page Background

118

Kamu Hizmetine Girişte ve Yükselmede Kadınlara Pozitif Ayrımcılık Yapılması ...

b) Almanya

Almanya Federal Cumhuriyeti’nde (Almanya) toplumsal cinsiyet

eşitliğinin sağlanmasına ilişkin somut adımlar atılması ihtiyacı oluştu-

ğunda ilk olarak pozitif ayrımcılık uygulamalarına Anayasal dayanak

kazandırılmıştır. Alman Anayasasının 3’üncü maddesindeki herkesin

kanun önünde eşit olduğu kuralına, kadın ve erkeklerin eşit haklara

sahip olduğu, devletin kadın ve erkek eşitliğini gerçekleştireceği ve

mevcut eşitsizliği gidereceği kuralları eklenmiştir. Bu ek düzenlemeler

ile devletin fiilen sosyal alanda kadın-erkek eşitliğini sağlamayı amaç-

ladığı ve bu kapsamda çok geniş bir hareket alanına sahip olduğu gö-

rülmektedir.

110

Bu düzenlemenin aynı zamanda kadın kotalarına işaret

ettiği kabul edilmektedir.

111

Almanya’da, Anayasanın öngördüğü kadın erkek eşitliğinin tam

olarak hayata geçirilebilmesi için önce ilk kez 1994 yılında Federal

Organlarda Rol Dağılımına İlişkin Kanun (Bundesgremienbesetzung-

sgesetz -BGremBG) yürürlüğe girmiş; ancak bu kanunun kadın erkek

eşitliğini somut olarak hayata geçirmekte yetersiz kaldığı gerekçesiyle

2001 yılında “Kadın Erkek Eşitliğini Gerçekleştirme Kanunu” (BGle-

ichG) çıkarılmıştır. Kadının önünü kesen engelleri kaldırarak kadın-

erkek eşitliğini sağlamayı amaçlayan bu kanun, kadınların az temsil

edildiği alanlarda; işe girmede, yükselmede, hizmet içi eğitimde, iş

görüşmesinde ve seçim komisyonunda kadın kotaları konmasını ve

ayrıca iş ve aile yaşantısının uyumlaştırılmasına ilişkin hükümler içer-

mekteydi.

112

Ancak bu kanun da beklenen amacı tam olarak gerçekleş-

tirmemiş ve daha güçlü düzenlemelere ihtiyaç olduğu anlaşılmıştır.

113

Almanya’da 2015 yılında yürürlüğe giren kadın ve erkeğin özel

sektörde ve kamu hizmetinde yönetici pozisyonlarda eşit katılımına

110

Hâkim görüşe Alman Anayasası›ndaki bu hüküm temel haklarla ilgilidir ve kanu-

ni düzenlemeye konu olmalıdır, Maunz, Dürig, Langenfeld, Rn. 101.

111

Maunz, Dürig, Langenfeld, Rn. 89; Koch, s. 66.

112

Franke Bernhard, “Das Gesetz zur Durchsetzung der Gleichstellung von Frauen

und Männern”,

NVwZ

, 2002, 779.

113

Bu kanunların beklenen sonucu vermediğine ilişkin bir makale “Warum Faruen

so selten geeingnet sind”, 8 Temmuz 2014,

http://www.sueddeutsche.de/karrie-

re/oeffentlicher-dienst-warum-frauen-so-selten-geeignet-sind-1.2036202; Gleich-

stellung von Frauen und Männern in der Bundesverwaltung und in den Gerichten

des Bundes, Bundesministeriun für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, 2015.