

TBB Dergisi 2011 (96)
Selda ÇAĞLAR
153
facto) olarak ortaya çıkan dolaylı ayrımcılığın, doğrudan ayrımcılığa
göre daha yaygın olduğu konusunda ise, görüş birliğine varılmıştır.
Bazı durumlarda taraf devletlerin, makul ve gerekli bir amaca hizmet
etmek ve objektif olmak kaydıyla, haklı nedenlere dayanarak farklı
uygulama ve düzenlemeler yapabileceği, bunun ayrımcılık sayılma-
yacağı yönündeki hüküm,
13
devletlerin özellikle dolaylı ayrımcılık fiil-
lerine meşruiyet kazandıracağı gerekçesiyle Tasarı’dan çıkarılmış, ay-
rımcılığın türlerine değinilmeden “her tür ayrımcılık” yasaklanmıştır.
Böylece, ayrımcılık yasağı, hiçbir istisnaya yer bırakmayacak şekilde,
oldukça geniş kapsamlı ve koruyucu genel ilkeye dönüştürülmüştür.
Ayrımcılık yasağı, Sözleşme’de eşitlik ile birlikte münferit bir hü-
kümle yeniden ele alınmış ve hak olarak düzenlenmiştir (m.5). Böy-
lece, ayrımcılık yasağı, engellilerin tüm hak ve özgürlüklerinin ko-
runması ve yerine getirilmesinde gözönüne alınması gereken bir ilke
olmanın ötesinde, Sözleşme’deki haklarından bağımsız, eşitlikle bağ-
lantılı olarak engelliler tarafından ileri sürülebilecek bir ‘hak’ gücüne
kavuşturulmuştur.
II. TÜRKİYE’NİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
Uluslararası insan hakları sözleşmelerine taraf olan her devletin, iç
hukuk düzeni ve uygulamalarını ilgili sözleşmenin münferit hüküm-
leriyle uyumlu hale getirmenin yanısıra sözleşmenin genel felsefesini
ve amacını da kabul ettiği; bu anlamda sözleşmeyle uyumlu bir irade-
ye sahip olduğu varsayılır. Engelli Hakları Sözleşmesi’ne taraf olmak-
la birlikte, Türkiye’nin de engelliliğin sosyal modelini yansıtan; diğer
deyişle engelliliği bireysel değil, toplumsal bir patoloji olarak gören
felsefeyi benimsediği kabul edilmelidir. Bunun sonucu olarak Türki-
ye, 18 Aralık 2008 tarihinden itibaren başta yasal düzenlemeler olmak
üzere, idari uygulamalarını, toplumsal hizmet ve görevlerini bu anla-
yış doğrultusunda değiştirmek ve yürütmekle yükümlüdür. Devletin
tüm organ ve kurumları, görevlerini yerine getirirken Sözleşme’nin
ayrımcılık yasağına ilişkin ilke ve standartlarına uygun davranma,
Sözleşme’nin gerisine düşmeyecek biçimde engelli haklarını gerçek-
13
UN Enable Contribution by Goverments, Europen Union Proposed Modifications
to Draft Article 7- Equality and non –discrimination, s.2