Background Image
Previous Page  194 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 194 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Mustafa AVCI

193

masını gerektirmektedir. İdari yargıda istinaf sisteminin getirilmesi

neticesinde mevcut kanun yollarında yapılması gereken değişiklik

önerilerinin temel amacı, idari yargı sistemindeki mahkemelerin iş yü-

künü azaltmak ve dolayısıyla davaların çözüm sürelerini hızlandırıl-

mak, hukuki, doğru ve isabetli kararlar verilmesini ve kişi haklarının

korunmasını sağlamaktır. İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda yapıl-

ması gereken değişiklik önerilerine geçmeden önce kanaatimizce şu

hususun kısaca belirtilmesi gerekmektedir: Bilindiği gibi kanunların

Türkçeleştirilmesi, sadeleştirilmesi ve gereksiz ifadelerden ayıklanma-

sına yönelik çalışmalar bütün hızıyla devam etmektedir. Bu bağlamda

idari yargı sistemini esas itibariyle düzenleyen İdari Yargılama Usûlü

Kanunu’nun başlığı, genel olarak yargılama usûllerinde son zamanlar-

da yapılan değişikliklere paralel olarak

İdari Yargılama Kanunu

şeklin-

de değiştirilebilir. Örneğin Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu’nun

Hukuk Muhakemeleri Kanunu olarak değiştirildiği gibi. Ayrıca ifade

etmek gerekir ki Türkiye’de hukuk fakültelerinde okutulan bu konuya

ilişkin dersin adı da idari yargılama usulü hukuku değil, idari yargıla-

ma hukuku olarak geçmektedir.

2.2.1. İtiraza ve İstinafa İlişkin Düzenlemeler

İdari yargıda istinaf sisteminin getirilmesiyle idari yargıda mevcut

olan itiraz kanun yolunun kalkması gerektiği düşünülebilir. Kanun

koyucu yaptığı düzenlemeyle itiraz kanun yolu açık olan mahkeme

kararlarının bölge idare mahkemesinde nihai olarak çözümlenmesi ve

kesinleşmesini yeterli görmüş ve böylece her kararın Danıştay’da tem-

yiz edilmesine engel olmak suretiyle Danıştay’ın iş yükünün artma-

sını önlemiştir. Bu açıdan kanun koyucunun iradesine katılmaktayız.

Ancak kanaatimizce idari yargıdaki kanun yollarından olan

itiraz mü­

essesesi

korunarak, bölge idare mahkemeleri, itiraz müessesesi dışın-

da, tam istinaf mahkemesi haline dönüştürülebilir. İdari yargıda itiraz

yolu açık olan ilk derece mahkemelerinin nihai kararları ile Danıştay’ın

ilk derece mahkemesi olarak bakacağı davalarda verilen nihai kararlar

dışında kalan ilk derece mahkemelerinin nihai kararları, bölge idare

mahkemesinde istinaf kanun yoluna tabi kılınabilir. Önerilen bu sis-

tem değişikliği nedeniyle İdari Yargılama Usûlü Kanunu’nun 45.mad-

desinin madde başlığı,

İtiraz ve İstinaf

olarak düzenlenebilir. 45.madde