Background Image
Previous Page  202 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 202 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

201

çimlerde her bir baro başkanının ancak bir aday için oy hakkı olduğu

yönündeki düzenlemeyi de AYM iptal etmiştir.

Her iki seçimde de en çok oyu alan 3 aday TBMM’ye önerilecek;

TBMM bunlardan birini seçecektir. Buradaki seçimlerde her boş üyelik

için ilk turda 2/3’lük nitelikli çoğunluk; ikinci turda salt çoğunluk ara-

nacak; ikinci oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa bu turda en çok

oyu alan 2 aday için üçüncü tur oylama yapılacak; bu turda en çok oyu

alan aday AYM’ye üye olarak seçilecektir.

Buna karşın Kanun’da Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri

Yüksek İdare Mahkemesi ve Sayıştay Genel Kurulları ile baro başkan-

larınca AYM üyeliğine aday göstermek için yapılacak seçimlerde en

fazla oy alan üç kişinin aday gösterilmiş sayılacağı; yapılan seçimlerin

tek turlu yapılacağı ve her bir üyenin her boş üyelik için üç adaya oy

kullanabileceği; oyları eşit olan adaylar arasında ise eşitlik bozulana

kadar oylamanın yineleneceği belirtilmiştir. (Kanun md 7/3)

Kanaatimizce,

bu maddedeki

“her bir üyenin her boş üyelik için

üç adaya oy kullanabileceği”

şeklindeki ifade, 146. maddeyi görüşen

AYM’nin 07.07.2010 gün ve 2010/49 E., 2010/87 K sayılı kararı ile iptal

edilen madde metnindeki

“ancak bir aday için”

ifadesi ile çelişmektedir.

Bir başka deyişle, AYM’nin 146. maddede iptal ettiği

“ancak bir aday

için”

ifadesi, kanunkoyucu tarafından bu kez

“her bir üyenin her boş

üyelik için üç adaya oy kullanabileceği”

şeklindeki ifade ile dolanılmış ve

AYM’nin kararı yasal düzenleme ile etkisiz kılınmıştır. Yasal düzen-

lemedeki

“her bir üyenin her boş üyelik için üç adaya oy kullanabileceği”

şeklindeki ifade de bu nedenle anayasaya aykırıdır.

Öte yandan, Kanun md 7/3. c.son’da oyları eşit olan adaylar ara-

sında ise eşitlik bozulana kadar seçimin sürdürüleceği şeklindeki dü-

zenleme de yukarıda da belirttiğimiz üzere, adayı seçecek olan organın

çalışmalarını da aksatacak niteliktedir. Bu nedenle, seçimin tek turlu

olması yerine ikinci tura en çok oyu alan iki adayın katılması; ikinci

turda ise oyların salt çoğunluğunu alan adayın AYM’ye üye seçilmek

üzere cumhurbaşkanıa önerilmesi daha doğru ve adil bir düzenleme

olacaktır.

147. maddedeki değişiklikle AYM üyelerinin 12 yıl için ve bir de-

faya özgü olarak üyeliğe seçilebileceği; 65 yaşını doldurunca emekliye