

TBB Dergisi 2011 (97)
Ş. Cankat TAŞKIN
201
çimlerde her bir baro başkanının ancak bir aday için oy hakkı olduğu
yönündeki düzenlemeyi de AYM iptal etmiştir.
Her iki seçimde de en çok oyu alan 3 aday TBMM’ye önerilecek;
TBMM bunlardan birini seçecektir. Buradaki seçimlerde her boş üyelik
için ilk turda 2/3’lük nitelikli çoğunluk; ikinci turda salt çoğunluk ara-
nacak; ikinci oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa bu turda en çok
oyu alan 2 aday için üçüncü tur oylama yapılacak; bu turda en çok oyu
alan aday AYM’ye üye olarak seçilecektir.
Buna karşın Kanun’da Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri
Yüksek İdare Mahkemesi ve Sayıştay Genel Kurulları ile baro başkan-
larınca AYM üyeliğine aday göstermek için yapılacak seçimlerde en
fazla oy alan üç kişinin aday gösterilmiş sayılacağı; yapılan seçimlerin
tek turlu yapılacağı ve her bir üyenin her boş üyelik için üç adaya oy
kullanabileceği; oyları eşit olan adaylar arasında ise eşitlik bozulana
kadar oylamanın yineleneceği belirtilmiştir. (Kanun md 7/3)
Kanaatimizce,
bu maddedeki
“her bir üyenin her boş üyelik için
üç adaya oy kullanabileceği”
şeklindeki ifade, 146. maddeyi görüşen
AYM’nin 07.07.2010 gün ve 2010/49 E., 2010/87 K sayılı kararı ile iptal
edilen madde metnindeki
“ancak bir aday için”
ifadesi ile çelişmektedir.
Bir başka deyişle, AYM’nin 146. maddede iptal ettiği
“ancak bir aday
için”
ifadesi, kanunkoyucu tarafından bu kez
“her bir üyenin her boş
üyelik için üç adaya oy kullanabileceği”
şeklindeki ifade ile dolanılmış ve
AYM’nin kararı yasal düzenleme ile etkisiz kılınmıştır. Yasal düzen-
lemedeki
“her bir üyenin her boş üyelik için üç adaya oy kullanabileceği”
şeklindeki ifade de bu nedenle anayasaya aykırıdır.
Öte yandan, Kanun md 7/3. c.son’da oyları eşit olan adaylar ara-
sında ise eşitlik bozulana kadar seçimin sürdürüleceği şeklindeki dü-
zenleme de yukarıda da belirttiğimiz üzere, adayı seçecek olan organın
çalışmalarını da aksatacak niteliktedir. Bu nedenle, seçimin tek turlu
olması yerine ikinci tura en çok oyu alan iki adayın katılması; ikinci
turda ise oyların salt çoğunluğunu alan adayın AYM’ye üye seçilmek
üzere cumhurbaşkanıa önerilmesi daha doğru ve adil bir düzenleme
olacaktır.
147. maddedeki değişiklikle AYM üyelerinin 12 yıl için ve bir de-
faya özgü olarak üyeliğe seçilebileceği; 65 yaşını doldurunca emekliye