Background Image
Previous Page  82 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 82 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Mustafa Talat KUTLU

81

görülür. Burada ileri sürülen kamusal argümanlar

“kahramanca yanıl-

samalar”

üzerine kurulur.

15

Beyannamede, yurttaş romantik bir kamu-

sal söylem olarak ortaya çıkar; özgürlük, eşitlik ve kardeşlik ideaları

soyutlaştırılarak kurulan haklar düzeninin temeline yerleştirilen anla-

yış herkesin yararınaymış gibi görünür.

16

Aslında burada burjuvanın

“manda”

konumunda olduğu, kapitalist toplumun zafere ulaşmasına

yol açan inanç üzerinde temellenen, ahlaki olarak sahici bir yanlış bi-

linç ortaya çıkar.

17

“...

Tarihin gündemi olmuş bir şeyin kendini başka türlü ortaya koyması,

yani burjuva sınıfının zaferi, feodaliteye karşı işverenlerin zaferi, kapalı paza-

ra karşı, loncaya karşı, meslek birliğine ve ilişkiler ağına karşı, serbest pazar

ekonomisinin inşaası olarak göstermesi imkansızdı. Yoksa başkaları, palazla-

nan burjuva olmayan, böyle olmak da istemeyen başkaları böyle bir dava için

mücadele etmemiş olurlardı. Hatta eğer yurttaş yerine hemen burjuva ortaya

çıkmış olsaydı, egemen burjuvazi, XVI. ve XVII. yüzyılların ekonomisine ide-

olojik olarak zaten kısmen egemen olan burjuvazi, henüz tam anlamıyla sahip

olmadığı politik iktidarı ele geçiremezdi...”

18

Diğer yandan romantizm yoluyla, uygulanan hukukun yarattığı

status quo’nun ortaya çıkardığı insanlıkdışılığı ve boğucu gerçekliği or-

taya koymak için coşkun, negatif ve eleştirel bir romantik saldırıyı izle-

yecek yıkıcı bir tartışma ve saldırının yapılması da kaçınılmazdır. Bu ne-

denle romantizmin ortaya koyduğu eleştirel gerçekdışılık, gerçeklikten

kaçış ve egemen olana yönelik olumsuz itiraz yükünün ortaya koyduğu

muhalefet, olanın egemen ve boğucu durağanlığından kopuşun sağla-

yacağı farklılaşmış ve özgürleştirici bakış açısı ile somut olanın yapay ve

sanal gerçekliğini tersyüz edecek gerçekçi bir bilince yol açabilir.

Bu anlamıyla romantizm ile hukuk arasındaki ilişkinin içerdiği

toplumsal ve bireysel karşılaşma hukuk alanında da ilerici ve gerici

yansımalara yol açarak hukuksal eylemin özüne yerleşir. Saf hukuk ye-

rine hayattan ve insandan beslenen, insana içkin değerleri, öznelliği ve

coşkun ideayı yansıtan romantik içeriğin hukuksalı etkilediği, uygula-

nan hukuka yandaşlık ürettiği kadar, karşıtlık da ürettiği görülecektir.

15

Marx’tan aktaran, Bloch, s.235.

16

Bloch, s.234.

17

Bloch, s.235.

18

Bloch, s.235.