Background Image
Previous Page  85 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 465 Next Page
Page Background

Hukuksal Romantizm

84

Burada siyasal olarak içeriklenen ve yapılanan ana unsur kaba güçtür.

23

İktidarın yarattığı güç, kendi siyasal-hukuksal düzenini oluştururken

kaba gücü esas alır ve

“ihkak-ı hakkın”

tipik oluşumunu sağlar.

24

Bunun için insanın ve halkın kafeslenmesi, resmi alanın zorunlu pro-

pagandası altında toplumsallaştırılması, rejimin bürokratik kafesinde

veya hiyerarşik hale getirilmiş bir toplumun içinde biçimlendirilmesi,

astını ve üstünü tanıması ile köleleştirici statüsünü bilmesi yanında,

bu kafeslenmenin içsel olarak bağıtlanmış bir içgüdüsel kadere dönüş-

türülmesi gerekir. Zaten insanın hemen her yerde bir kafese doğduğu-

nu, bu kafesin içinde biçimlendirildiğini, yazgısının da bu olduğunu

biliyoruz.

25

İktidarı ele geçiren gücün somut baskı araçlarını kullanması ya-

nında kaba gücünü meşrulaştırmak için ideolojiye de gereksinimi var-

dır. Egemen ideoloji resmi veya kamusal tapınaklar ve tapınma araç

ve kavramları oluşturarak kaba gücün ete kemiğe bürünüp siyasal-

hukuksal-kültürel şekle girmesini, meşrulaşmasını sağlar. Bu biçim

verme, toplumsal olarak baskı ve ikna süreçleri ile propaganda altın-

da işlerlik kazanarak kendi toplumsal tabanını oluşturup bireyi itaate,

halkı memur, işçi, köylü ve neferlerden oluşan ve onun için eyleme

geçmeye hazır tek tip hale getirilmiş tebaaya, yani tipik bir cemaate

dönüştürür. Zira siyasal iktidarın ihkak-ı hakkının maskelenmesi zo-

runludur.

Kimsenin itiraz edemeyeceği güzellemeye dönüşen hukuksal kav-

ramlaştırma altında söylem ile eylem arasındaki farklılaşma kimseye

hissettirmeden kusursuzca inşa edilir. Yaratılan haklar düzeni, hakları

herkes için adil olarak biçimlendirecek gözlerden ve ellerden ustalıkla

uzaklaştırılır. Egemen ideolojinin etkisiyle kendi sınıfına dahi yaban-

cılaşan hukuk uygulayıcıları siyasal-hukuksal alanın yaratılmasına re-

jim tarafından ideolojik olarak öncelenmiş içerikleriyle katılırlar. Bu

katılma egemenin dikte ettiği ile yoğurulmuş olduğundan herkesin

23

Mithat Sancar; Şiddet, Şiddet Tekeli ve Demokratik Hukuk Devleti, Doğu Batı

Dergisi, Sayı: 13, 2000-01, s.28 vd..

24

J. J. Rousseau’nun devletin kurulması ve yasaların yapılması hakkındaki görüşleri

için bkz.; Yıldız Silier; Özgürlük Yanılsaması, Rousseau ve Marx, Yordam Kitap,

2. Baskı, İstanbul 2007, s.71.

25

İnsanlıkdışılık ve saçmalık bağlamında Kafkaesk durum için bkz. Michael Löwy;

Franz Kafka, Boyun Eğmeyen Hayalperest, Versus, Çev. Işık Ergüden, İstanbul

2008, s.121 vd..