

Hukuksal Romantizm
84
Burada siyasal olarak içeriklenen ve yapılanan ana unsur kaba güçtür.
23
İktidarın yarattığı güç, kendi siyasal-hukuksal düzenini oluştururken
kaba gücü esas alır ve
“ihkak-ı hakkın”
tipik oluşumunu sağlar.
24
Bunun için insanın ve halkın kafeslenmesi, resmi alanın zorunlu pro-
pagandası altında toplumsallaştırılması, rejimin bürokratik kafesinde
veya hiyerarşik hale getirilmiş bir toplumun içinde biçimlendirilmesi,
astını ve üstünü tanıması ile köleleştirici statüsünü bilmesi yanında,
bu kafeslenmenin içsel olarak bağıtlanmış bir içgüdüsel kadere dönüş-
türülmesi gerekir. Zaten insanın hemen her yerde bir kafese doğduğu-
nu, bu kafesin içinde biçimlendirildiğini, yazgısının da bu olduğunu
biliyoruz.
25
İktidarı ele geçiren gücün somut baskı araçlarını kullanması ya-
nında kaba gücünü meşrulaştırmak için ideolojiye de gereksinimi var-
dır. Egemen ideoloji resmi veya kamusal tapınaklar ve tapınma araç
ve kavramları oluşturarak kaba gücün ete kemiğe bürünüp siyasal-
hukuksal-kültürel şekle girmesini, meşrulaşmasını sağlar. Bu biçim
verme, toplumsal olarak baskı ve ikna süreçleri ile propaganda altın-
da işlerlik kazanarak kendi toplumsal tabanını oluşturup bireyi itaate,
halkı memur, işçi, köylü ve neferlerden oluşan ve onun için eyleme
geçmeye hazır tek tip hale getirilmiş tebaaya, yani tipik bir cemaate
dönüştürür. Zira siyasal iktidarın ihkak-ı hakkının maskelenmesi zo-
runludur.
Kimsenin itiraz edemeyeceği güzellemeye dönüşen hukuksal kav-
ramlaştırma altında söylem ile eylem arasındaki farklılaşma kimseye
hissettirmeden kusursuzca inşa edilir. Yaratılan haklar düzeni, hakları
herkes için adil olarak biçimlendirecek gözlerden ve ellerden ustalıkla
uzaklaştırılır. Egemen ideolojinin etkisiyle kendi sınıfına dahi yaban-
cılaşan hukuk uygulayıcıları siyasal-hukuksal alanın yaratılmasına re-
jim tarafından ideolojik olarak öncelenmiş içerikleriyle katılırlar. Bu
katılma egemenin dikte ettiği ile yoğurulmuş olduğundan herkesin
23
Mithat Sancar; Şiddet, Şiddet Tekeli ve Demokratik Hukuk Devleti, Doğu Batı
Dergisi, Sayı: 13, 2000-01, s.28 vd..
24
J. J. Rousseau’nun devletin kurulması ve yasaların yapılması hakkındaki görüşleri
için bkz.; Yıldız Silier; Özgürlük Yanılsaması, Rousseau ve Marx, Yordam Kitap,
2. Baskı, İstanbul 2007, s.71.
25
İnsanlıkdışılık ve saçmalık bağlamında Kafkaesk durum için bkz. Michael Löwy;
Franz Kafka, Boyun Eğmeyen Hayalperest, Versus, Çev. Işık Ergüden, İstanbul
2008, s.121 vd..