

TBB Dergisi 2012 (98)
Emin KOÇ
241
bir kararında raportörler tarafından tutulan ilk inceleme raporunun
soruşturma evresinde esas alındığı belirtilmiştir
37
. RKHK’da ise ilk in-
celeme aşaması açıkça öngörülmemiştir.
İlk incelemenin içeriği ise kısmen Yönetmelik maddesinde de belir-
tildiği üzere daha çok yapılan başvurunun Kurum’un çalışma konuları-
nın içinde ve RKHK kapsamında olup olmadığının tespiti yönündedir.
Bu bakımdan ilk inceleme aşamasının görevli makamı tespit etmeyi
amaçlayan bir inceleme niteliğinde olduğunu söyleyebiliriz. Bunun
dışında somut rekabet ihlalinin tespiti mümkün değildir. Bu nedenle
ilk inceleme raporu esas alınarak rekabet ihlaline ilişkin tespit kararı
alınması mümkün değildir
38
. Eğer Kurum’a yapılan başvuru Kurul’un
görev alanına giriyorsa Kurul bu aşamadan sonra önaraştırma ya da
soruşturma aşamasına geçecektir. Danıştay, somut rekabet ihlali iddi-
ası ile başvuru yapılması durumunda ilk inceleme ile başvurunun red
edilmemesi gerektiğini, soruşturma açılmasına gerek olup olmadığının
ancak önaraştırma kararı ile tespit edilebileceğini ifade etmektedir
39
.
Eğer başvuru Kurum’un çalışma alanı ile ilgili değilse bu durumda bu
husus başvuru sahiplerine bildirilecektir. Özellikle belirtmek gerekir ki
bu aşamada somut rekabet ihlalinin var olup var olmadığı araştırılma-
maktadır. İlk inceleme aşaması bu niteliği ile Kurul’un iş yükünü hafif-
letmek amacıyla getirilmiş bir aşama izlenimi vermektedir
40
.
Kurul’a başvuru yapılması durumunda bu başvuru görev alanları-
na göre uygun olan daireye intikal ettirilecektir. Yine Yönetmelik hük-
mü gereği başvuru doğrudan ilgili daireye de yapılabilir (Yön. Md.55).
İlgili daire başkanlığı
41
ise ilk inceleme için uzmanlardan arasından ra-
portörler görevlendirecektir. Yönetmelik metninde raportörler ibaresi
yer aldığına göre gerekirse birden fazla raportör de görevlendirilebilir.
Başvuru olması durumunda ilgili daire başkanı incelemeyi yaptırmak
zorundadır. Bu bakımdan bağlı yetkisi söz konusudur.
37
RK,K.S: 01–07/62–19, K.T: 6. 2. 2001,
www.rekabet.gov.tr/pdf/01-07-62-19.pdf,(22.01.11).
38
D.10.D. E: 2007/8483, K:2009/4683, K.T:28.04.2009,
www.kazancı.com, (22.01.11).
39
D.13.D. E:2008/553, K:2008/7016, K.T:28.10.2008; D.10.D.E:2007/8483, K:2009/
6652, K.T:15.06.2006,
www.kazancı.com, (22.01.11).
40
Korkmaz, s.136
41
Rekabet Kurumu mesleki dairelerinin (1–2–3 ve 4. daireler) görevleri sektörle-
re göre belirlenmiştir. Dairelerin görev alanları için bkz.
www.rekabet.gov.tr,
(22.01.11).