

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...
264
Soruşturma safhası ihtimaller dâhilinde tarafların 3 kez savunma
hakkını kullanması ile sona ermektedir. Soruşturma safhasının biti-
miyle dosya tamamlanmış olur ve soruşturma heyetinin görevi sona
erer. Artık dosya karar safhasında istemde bulunulduğu takdirde söz-
lü savunma toplantısı da yapılarak karara bağlanacaktır.
2.3. Sözlü Savunma Toplantısı
RKHK’da düzenlenen idari usulün bir diğer evresi ise sözlü sa-
vunma toplantısıdır
144
. Böylece Kurum’un yargı benzeri (veya yarı-
yargısal)
145
bir usul geliştirmesi daha da somutlaşmaktadır. Sözlü
savunma toplantısı savunma hakkının bir yansıması niteliğindedir
146
ve
“dinlenilme hakkını”
idari usul aşamasında işler hale getirmekte-
dir
147
. Sözlü savunma toplantısı aslında karar aşamasının bir parçası-
dır
148
. Çünkü sözlü savunma toplantısı zorunlu değildir, tarafın veya
Kurul’un resen istemine bağlıdır. Taraf veya Kurul tarafından istemde
bulunulmadığı takdirde doğrudan karar toplantısına geçilir.
RKHK’ya göre sözlü savunma yapmak taraflara (= haklarında
soruşturma ya da nihai inceleme yürütülenlere) tanınmış bir haktır.
Buna göre taraflar bu hakkını iki şekilde kullanabilir. Taraflar ya ce-
vap dilekçesinde ya da savunma dilekçelerinde sözlü savunma hak-
kını kullanmak istediklerini belirtirler. Bu iki hal savunma hakkının
kullanılması bakımından yerinde ve yeterli olmakla birlikte, bunun
144
İdari işlemlerde savunma alınması usulü bir şarttır. Bu şarta uyulmamasının yap-
tırımı ise iptal edilebilirliktir. Bu nedenle tarafların bu hakkı kullanmak istemeleri
ve buna rağmen savunmalarının alınmaması asli bir usul sakatlığıdır ve iptal da-
vasına konu olabilir.
145
Bkz. Gözler, İdare Hukuku, s.323; Gözübüyük/Tan, s.452; Budak Ali Cem,
“AT
Konsey ve Komisyonunun Yeni Rekabet Tüzükleri ve Rekabet Kanunu’nda Yapılan De�
ğişiklikler Işığında Delillerin Toplanması ve İspat”,
Perşembe Konferansları, Mayıs
2004, s. 138; Ulusoy Ali,
“Türk İdare Sistemi İçinde Rekabet Kurumun Yeri”,
www.
rekabet.gov.tr, (22.01.11).
146
İdari yaptırımlar bakımından savunma hakkı için bkz. Karabulut Mustafa, İdari
Yaptırımların Hukuki Rejimi, Ankara 2008, s.39–48.
147
Rekabet Kurulu ilk defa Aygaz A.Ş., Mogaz A.SŞ ve İpragaz A.Ş.’nin talebi üzeri-
ne,; 17.11.1998 tarihinde sözlü savunma toplantısı yapmaya karar vermiştir (RK,
K.S:93/750–159, K.T: 26.11.1998,
www.rekabet.gov.tr,(22.01.11)).Kurul ikinci ola-
rak da Ege bölgesinde faaliyette bulunan çimento fabrikalarının RKHK’yı ihlal
ettiği iddiasını incelerken sözlü savunma usulünü gerçekleştirmiştir (RK,K.S:99–
30/276–166(a), K.T:17.06.1999,
www.rekabet.gov.tr,(22.01.11).
148
Aslan, Rekabet Hukuku, s. 874.