

TBB Dergisi 2012 (98)
Emin KOÇ
265
dışında Kurul’un diğer bildirimlerinde de sözlü savunma talebinde
bulunulabileceğinin hatırlatılması daha yerinde olurdu
149
. Tarafın
sözlü savunma talebinde bulunması durumunda Kurul’un bağlı yet-
kisi vardır.
Taraf olmayan ancak menfaati etkilenen kişilerin de hukuken
korunan böyle bir hakları olmasa da sözlü savunma toplantısı talep
edebileceği düşünülebilir. Çünkü RKHK’ya göre Kurul’un da kendi-
liğinden bu yetkisini kullanması mümkündür. Bu durumda Kurul’un
tavrının menfaati etkilenen taraf olmayan üçüncü kişinin başvurusuy-
la şekilleneceği ve takdir hakkını kullanacağı düşünülebilir. Diğer bir
ihtimalde ise Kurul kendiliğinden sözlü savunma toplantısı yapılma-
sına karar verebilir (RKHK,m.46/1). Kurul’un tarafların istemde bu-
lunması durumunda
“bağlı yetkisi”,
kendiliğinden hareket etmesi du-
rumunda
“takdir hakkı”
vardır
150
.
Sözlü savunma toplantılarını Kurul başkanı veya Kurul başkanı-
nın toplantıya katılmadığı durumlarda Kurul ikinci başkanı yönetir.
Toplantı, Kurul başkanı veya ikinci başkan ile en az dört Kurul üye-
sinin katılımı ile yapılır (RKHK,m.47/II). Toplantı açık yoklama ile
başlar
151
. Toplantıya taraflardan hiçbiri katılmamış ise başkan toplan-
tıyı sonlandırır (Tebliğ, m.15/2). Sözlü savunma toplantısında taraf-
lar, şikâyetçiler ve varsa üçüncü kişiler dinlenir. Toplantıda başkan ve
üyeler taraflara, şikâyetçiye, üçüncü kişiye ve diğer uzmanlara soru
yöneltebilir. Bu katılımcı modeli güçlendiren bir husustur. Görüşme-
ler sonucu son söz taraflara verilir. Bu düzenleme ile de savunma hak-
kına verilen önem tekrar vurgulanmıştır. Toplantı düzeninden genel
olarak başkan sorumludur. Toplantı ses ve görüntü cihazları ile kayıt
altına alınır. Bu husus ise Kurul kararlarına karşı yargı yoluna gidilme-
si durumunda idari işlemin oluşumundaki varsa hukuka aykırılıkların
tespitini kolaylaştırıcı niteliktedir.
149
Aksoylu, s.41.
150
Sözlü savunma toplantısını düzenleyen ilgili maddede taraf istemi için “
yapılır
”
ifadesi kullanılmışken, Kurul’un kendi istemi için ise “
karar verebilir
” ifadesi
kullanılmıştır (m.46).
151
Yoklamanın ardından ilk olarak iddiaların ve dosyanın içeriğini kısaca özetlemek
üzere soruşturma heyetine söz verilir. Soruşturma heyetinin sunumundan sonra
sırayla varsa önce şikâyetçilere, üçüncü kişilere ve Bakanlığa, ardından da taraf-
lara ad/unvan bakımından alfabetik sıraya göre söz hakkı verilir. Başkan, resen
veya tarafların talebi üzerine bu sırayı değiştirebilir (Tebliğ, m. 15/3).