Background Image
Previous Page  266 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 266 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Emin KOÇ

265

dışında Kurul’un diğer bildirimlerinde de sözlü savunma talebinde

bulunulabileceğinin hatırlatılması daha yerinde olurdu

149

. Tarafın

sözlü savunma talebinde bulunması durumunda Kurul’un bağlı yet-

kisi vardır.

Taraf olmayan ancak menfaati etkilenen kişilerin de hukuken

korunan böyle bir hakları olmasa da sözlü savunma toplantısı talep

edebileceği düşünülebilir. Çünkü RKHK’ya göre Kurul’un da kendi-

liğinden bu yetkisini kullanması mümkündür. Bu durumda Kurul’un

tavrının menfaati etkilenen taraf olmayan üçüncü kişinin başvurusuy-

la şekilleneceği ve takdir hakkını kullanacağı düşünülebilir. Diğer bir

ihtimalde ise Kurul kendiliğinden sözlü savunma toplantısı yapılma-

sına karar verebilir (RKHK,m.46/1). Kurul’un tarafların istemde bu-

lunması durumunda

“bağlı yetkisi”,

kendiliğinden hareket etmesi du-

rumunda

“takdir hakkı”

vardır

150

.

Sözlü savunma toplantılarını Kurul başkanı veya Kurul başkanı-

nın toplantıya katılmadığı durumlarda Kurul ikinci başkanı yönetir.

Toplantı, Kurul başkanı veya ikinci başkan ile en az dört Kurul üye-

sinin katılımı ile yapılır (RKHK,m.47/II). Toplantı açık yoklama ile

başlar

151

. Toplantıya taraflardan hiçbiri katılmamış ise başkan toplan-

tıyı sonlandırır (Tebliğ, m.15/2). Sözlü savunma toplantısında taraf-

lar, şikâyetçiler ve varsa üçüncü kişiler dinlenir. Toplantıda başkan ve

üyeler taraflara, şikâyetçiye, üçüncü kişiye ve diğer uzmanlara soru

yöneltebilir. Bu katılımcı modeli güçlendiren bir husustur. Görüşme-

ler sonucu son söz taraflara verilir. Bu düzenleme ile de savunma hak-

kına verilen önem tekrar vurgulanmıştır. Toplantı düzeninden genel

olarak başkan sorumludur. Toplantı ses ve görüntü cihazları ile kayıt

altına alınır. Bu husus ise Kurul kararlarına karşı yargı yoluna gidilme-

si durumunda idari işlemin oluşumundaki varsa hukuka aykırılıkların

tespitini kolaylaştırıcı niteliktedir.

149

Aksoylu, s.41.

150

Sözlü savunma toplantısını düzenleyen ilgili maddede taraf istemi için “

yapılır

ifadesi kullanılmışken, Kurul’un kendi istemi için ise “

karar verebilir

” ifadesi

kullanılmıştır (m.46).

151

Yoklamanın ardından ilk olarak iddiaların ve dosyanın içeriğini kısaca özetlemek

üzere soruşturma heyetine söz verilir. Soruşturma heyetinin sunumundan sonra

sırayla varsa önce şikâyetçilere, üçüncü kişilere ve Bakanlığa, ardından da taraf-

lara ad/unvan bakımından alfabetik sıraya göre söz hakkı verilir. Başkan, resen

veya tarafların talebi üzerine bu sırayı değiştirebilir (Tebliğ, m. 15/3).