Background Image
Previous Page  336 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 336 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Hüsamettin UĞUR

335

sini Anayasa’dan alan, bir yandan yolsuzlukla mücadele eden bütün

kurum ve kuruluşların çalışmalarını görüp gözetecek, eşgüdümü sağ-

lamak için gerektiğinde müdahil olacak, öte yandan inceleme ve soruş-

turma yetkisine sahip idari ve mali özerkliğin ötesinde yargı bağımsız-

lığı ölçüsünde bağımsız bir koordinasyon kurulunun kurulmasıdır.

65

Bu konuda yetki karmaşasının önüne geçmek için de nasıl ki Baş-

bakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu ile

(m.82/b, geçici 4) personel, araç, gereç, her türlü taşınır ve taşınmaz

malları ve bütçesiyle Sayıştay’a devredilmiştir; aynı şekilde Anayasal

(m.108) bir kurul olup, 2443 sayılı Kanun ile kurulan Devlet Denetle-

me Kurulu da kurulacak bağımsız koordinasyon kurulu ile birleştiri-

lebilir. Aksi de mümkündür; mevcut Devlet Denetleme Kurulu anılan

niteliklere sahip bağımsız koordinasyon kurulu haline getirilebilir. Bu

konuda farklı düşünceler de mevcuttur.

66

4-

Geleneksel teftişten iç denetime geçilmeli veya teftiş kurulları

haklı eleştiriler ışığında çağdaş teftiş normları doğrultusunda güçlen-

dirilmeli ve mesleki güvencelerle donatılmalıdır. “Yolsuzluğa Karşı

Avrupa Devletler Grubu-

GREKO

”, iç teftiş rejimleri (bakanlık, baş-

bakanlık ve maliye bakanlığı) arasındaki potansiyel mükerrerlik ris-

ki, kimin yolsuzluk iddialarını araştıracağı konusundaki belirsizlikler

(polis ve savcılar dahil) ve bakanlık teftiş kurullarının çalışmalarındaki

potansiyel siyasi ve diğer etkiler gibi yolsuzluğu önleme tedbirlerinin

etkinliğini ve vatandaşların kamu yönetimine olan güvenini azaltan

65

Greko’nun Türkiye hakkındaki Ek Uyum Raporu’nda

“yolsuzluğa karşı yeni stra�

tejiler önermek ve yolsuzlukla mücadele ulusal stratejilerin uygulanmasını denetlemek�

ten sorumlu olacak bir kurumun görevlendirilmesini tavsiye etmiştir. Böyle bir kurum,

kamu yönetimini olduğu kadar sivil toplumu da temsil etmeli ve izleme fonksiyonunda bu

kuruma belli ölçüde bağımsızlık verilmesi” gerektiği, bunun yerine “başkanlığını İçişleri

Bakanının yaptığı ve kolluk kuvvetlerinin güçlü etkisi altında olan “Türkiye’de Şeffaflı�

ğın Güçlendirilmesi ve İyi Yönetimin Geliştirilmesi Bakanlar Komitesi”

nin bu niteliğe

sahip olmadığı, dolayısıyla Uyum Raporunda bu yöndeki tavsiyenin yerine geti-

rilmediği sonucuna varılmıştır.

66

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda (m.66) düzenlenen İç De-

netim Koordinasyon Kurulu’nun (İDKK) mevcut yapısıyla değil ancak

“Siyasal

organlardan bağımsız, temel hak ve özgürlüklerle ekonomik etkinliklerin duyarlı olduğu

konularda ve alanlarda düzenleme, denetleme ve yönlendirme görevi yapan, karar organ�

ları özel güvencelere sahip, mali özerkliği haiz, özerk bütçeli kamu tüzel kişileri” olarak

tanımlanan bir bağımsız idari otorite şeklinde kurumsallaşması halinde “Ulusal Denetim

Komitesi”

misyonunu yüklenebileceği belirtilmektedir. Ağar, Serkan, Kamu Ku-

rumları (Hizmet Yerinden Yönetim Kuruluşları) Teorisi,

www.idare.gen.tr/agar-

kamukurumlari.htm E. T.: 23 Nisan 2008, (aktaran, Gönülaçar)