Background Image
Previous Page  335 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 335 / 529 Next Page
Page Background

Türkiye’nin Yolsuzlukla Mücadele Enstrümanları

334

2-

Milletvekilliği dokunulmazlığı için siyasi düşüncelerden ba-

ğımsız, belirli ve tarafsız kriterler oluşturulmalı,

63

amacını aşarak

kamu görevlileri için dokunulmazlık zırhı haline gelen özel soruştur-

ma usullerinden gereksiz olanlar kaldırılmalı, kalması gerekenler ise

bir çatı altında toplanarak çerçevesi mümkün olduğu kadar daraltıl-

malıdır.

“...yargı bağımsızlığı ve yasama dokunulmazlığı ile ilgili karşılaştırmalı

hukukta kabul edilen istisnalar dışında tüm özel soruşturma usulleri kaldırıl�

malı, bu konudaki tüm yetkiler C. savcılığına bırakılmalıdır. Bu yapılamadığı

takdirde karmaşaya son vermek maksadıyla ‘Özel Soruşturma Usulleri Kanu�

nu’ adıyla ayrı bir yasal düzenleme yapılmalı, bu düzenlemede hangi kamu

görevlilerinin hangi eylemlerinin bu usule tabi oldukları, koruma tedbirleri�

nin hangi aşamada ne suretle uygulanacağı ve soruşturma ve kovuşturma

usulünün ne olacağı hususları açıklığa kavuşturulmalıdır. Veya diğer tüm

özel soruşturma usulleri, 4483 sayılı Yasa ile uyumlu hale getirilmelidir.

4483 sayılı Yasa’nın uygulanmasıyla ilgili olarak, ... doktrinde de eleşti�

rildiği üzere, suç soruşturması konusunda bilgi ve deneyimi olmayan görev�

liler eliyle bu işin yapılması doğru olmadığı gibi çoğu kez bu aşamada delil�

lerin karartılması tehlikesi de doğmaktadır. Bu bakımdan Anayasa’nın 129/

son maddesinde izne tabi kılınan hususun ‘kovuşturma’ olması da dikkate

alınarak, yapılacak kanun değişikliği ile ceza soruşturmasının C. savcısı tara�

fından yapılması ve gereken deliller toplandıktan sonra kovuşturma izni için

idari mercie başvurulması yöntemi benimsenmelidir.”

64

3-

Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığının Yolsuzlukla Mücadele

Koordinasyon Birimi (AFCOS) olarak görevlendirilmesi kanaatimizce

uluslararası kuruluşlara karşı olan yükümlülüğümüz nedeniyle günü

kurtarmaya dönük bir çözümdür. Yapılması gereken, görev ve yetki-

63

“GRECO Meclis üyelerinin dokunulmazlığı sistemini dokunulmazlıkların kaldırılması

talepleri konusunda karar verirken uygulanacak belirli ve tarafsız kriterler oluşturacak

ve dokunulmazlığa ilişkin kararların siyasi düşüncelerden bağımsız ve savcı tarafından

gönderilen talebin esaslarına dayalı olmasını sağlayacak bir şekilde yeniden gözden

geçirilmesini tavsiye etmiştir.

GRECO Uyum Raporunda Türk Parlamentosunun bu tavsiyeyi daha geniş bir anayasal

reform çerçevesinde veya bağımsız olarak ele almasının beklendiğinin belirtildiğini

hatırlar. Ancak, başka gelişme sağlanmamıştır ve Uyum Raporunda bu tavsiyenin yerine

getirilmediği sonucuna varılmıştır.”

(Greko’nun 11 Haziran 2010 tarihli ”Birinci ve

İkinci Aşama Ortak Değerlendirmesi Türkiye Ek Uyum Raporu)

64

Gökcan, Hasan Tahsin; Artuç, Mustafa; Kamu Görevlisi ve Özel Soruşturma Usul-

leri (Memur Yargılaması), 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2008, s. 802