

Türkiye’nin Yolsuzlukla Mücadele Enstrümanları
330
bularak zaten yeterli görülmeyen etik ihlallerle ilgili Resmi Gazete’de
yayınlanma yaptırımını iptal etmesi anılan yasayı iyice işlevsiz bırak-
mıştır.
53
Bunun üzerine Kurul, etik ihlal kararlarını kamu görevlilerine
rehberlik etmek amacıyla
,
kişi ve kurum adlarını karartarak
,
resmi in-
ternet sayfasında yayınlama kararı almıştır.
54
GRECO’nun, üst düzey kamu görevlilerine karşı yapılan şikayet-
lerin düzgün şekilde soruşturulması için kamu idaresinde yeni etik
kurallarının geliştirilmesini ve bunların uygulamaya konmasını sağla-
mak amacıyla uygun bütçe ve personel sağlanması yoluyla
Kamu Gö-
revlileri Etik Kurulu’na
daha fazla bağımsızlık sağlanması gerektiği
yolundaki tavsiyesi üzerine 5176 sayılı Kanun’da değişiklik yapılma-
sına yönelik çalışmaların sürdürüldüğü anlaşılmaktadır.
55
2.5.4. Yargısal Denetim
Adli, idari ve askeri yargı bünyesinde bulunan ilk derece mahke-
meler ile Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay ve
Askeri Yüksek İdare Mahkemesi tarafından yapılan denetimdir. Türk
yargı örgütünün adli, idari ve askeri yargı şeklindeki mevcut örgütlen-
mesi son yıllarda tartışma konusu olmakta ve yargı birliğine geçilmesi
yönünde düşünceler daha sık biçimde ifade edilmektedir.
53
Anayasa Mahkemesinin, 4.2.2010, 2007/98, 2010/33 sy. K., (18.05.2010 gün ve
27585 sayılı Resmi Gazete)
54
www.etik.gov.tr/kurulkararlari, E.T.: 10.6.2011
55
GRECO Raporunda, üst düzey kamu görevlilerine karşı yapılan şikayetlerin
düzgün şekilde soruşturulması için kamu idaresinde yeni etik kurallarının
geliştirilmesini ve bunların uygulamaya konmasını sağlamak amacıyla uygun
bütçe ve personel sağlanması yoluyla Etik Kurula yeterli bağımsızlık sağlanmasını
tavsiye ettiğini, Etik Kurulu sekretaryası personelinin artırıldığı halde, Kurulun
hala Hükümete bağımlı olduğu ve etkin çalışmalar yapmasını ve üst düzey kamu
görevlilerine karşı yapılan şikayetleri düzgün şekilde soruşturmasını sağlayacak
uygun, düzenli bütçe sağlamak için tedbir alınmadığından, bu tavsiyenin
amacının tamamen karşılanabilmesi için daha ileri çaba gerektiğini, Türk
yetkililerin, 5176 Sayılı Kanunda değişiklik hazırlamak üzere Kurul içinde bir
komisyon kurulduğunu ve görüş almak için çeşitli kuruluşlara -Etik Kurulunun
bağımsızlığı, Kurulun kendi personelinin olması ve Kurulun kendi bütçesinin
oluşturulmasının yanı sıra yetkisinin vakaları araştırmak üzere genişletilmesini
(kanundan 4/4 maddesinin çıkarılması) amaçlayan- bir değişiklik taslağı metni
gönderildiğini bildirdiği dikkate alındığnda Etik Kurula daha fazla bağımsızlık
sağlamayı amaçlayan kanun değişikliği dahil, başka tedbirler alınmaya başlanmış
göründüğü ancak, sürecin devam ettiğini ve tavsiyenin kısmen yerine getirildiğini
belirtmiştir. (Greko’nun 11 Haziran 2010 tarihli ”Birinci ve İkinci Aşama Ortak
Değerlendirmesi Türkiye Ek Uyum Raporu)