Background Image
Previous Page  460 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 460 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

AİHM Türkiye Raporu

459

maddesinin 1. fıkrası, tutukluluk kararlarında her davada adli

kontrol alternatifinin neden yetersiz olacağı da belirtilmek sure-

tiyle, kararın hukuki ve fiili sebeplerine yer verilmesini gerektir-

mektedir. Ancak bu alternatif mekanizmalar halen pratikte geniş

ölçüde uygulanmamaktadır. Komiser’e özellikle kefaletin mahke-

meler tarafından hemen hemen hiç kabul edilmediği bildirilmiştir.

Tutukluluk süresi sınırının uzunluğu

38. Her ne kadar yeni TCMK, tutuklu tutma süresinde aşılamayacak

üst sınırlar getirdiyse de Komiser, bu sınırların, özellikle de devlet

güvenliğine karşı işlenen suçlarda hâlâ çok uzun olduğunu dü-

şünmektedir. Örneğin, ağır ceza mahkemelerinin yetki alanı için-

deki suçlar için TCMK’nın 102. maddesinde belirlenen üst zaman

sınırı iki yıldır ve bu süre üç yıl daha uzatılabilmektedir. Bu süre

sınırları devlet güvenliğine ilişkin belirli suçlar için 252. maddeyle

iki katına çıkarılmaktadır, ki bu da maksimum yasal tutukluluk

süresini on yıla uzatmaktadır. Komiser bu süre sınırlarının aşırı

uzun olduğu görüşündedir.

39. Ayrıca, bu süre sınırları 2004 yılında yapılan TCMK reformunun

bir parçası olmakla birlikte, yürürlüğe girmeleri 2010’un sonuna

kadar ertelenmiştir. Komiser’e, kanunun lafzının geniş olması ne-

deniyle Yargıtay’ın bu hükümleri kısıtlı bir şekilde yorumladığı

bildirilmiştir: Pratikte, kişilerin farklı zamanlarda farklı suçlarla

suçlandığı davalarda, kişiler kendilerine yöneltilen her suçlama

için bağımsız olarak tutuklu kalabilmekte ve böylece tutukluluk

süreleri birbirine eklenmektedir. Süre sınırının, dava Yargıtay’da

bekletilirken uygulanmadığı da görülmektedir.

Etkili bir iç hukuk yolu ve tazminat imkânının olmaması

40. Komiser, Türk makamlarının, yeni TCMK’da tutukluluğun devam

etme gereğinin şüpheli ya da sanık kişinin talebi üzerine hem dü-

zenli bir şekilde (her otuz günde bir) hem de gerektiğinde hâkim

kararıyla yeniden incelenmesini sağlayarak uygun bir iç hukuk

yolu yaratma çabalarını takdir etmektedir.