Background Image
Previous Page  104 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 104 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Ayşegül KÖKKILINÇ ERALTUĞ

103

mesiyle ilgili teknik normlar konusunda ticaretle ilişkili olarak sürege-

len, yaygın ve sistematik bir uygulama olup olmadığını incelemek ve

ilk raporunda bulgularını, belirlemelerini ve tavsiyelerini belirtmekle

görevlidir. Hakemler ayrı görüşte olabilirler; bu sebeple kararlarda oy-

birliği aranmamaktadır.

İlk raporun sunulmasından sonra, tarafların yazılı olarak yorumla-

rını belirtirler. HakemKurulu tarafların talebiyle ya da resen taraflardan

görüşlerini talep edebilir; raporunu gözden geçirebilir ya da incelemeyi

derinleştirebilir. Kurul, bu aşamadan sonra nihai raporunu hazırlar ve

taraflara sunar. Rapor, taraflarca Konseye havale edilir. Hakem Kurulu

nihai raporunda, şikâyet olunan taraf devletin iş sağlığı ve güvenliği,

çocuk işçiliği ve asgari ücretle ilgili teknik standartları etkili bir biçimde

uygulamama yolunda ısrarlı bir tutum içerisinde olduğunu belirlemiş-

se; uyuşmazlığın çözümüne ilişkin tavsiyelerini içeren ve ihlâlin telafi

edilmesi için tatmin edici bir eylem plânı hazırlar. Uyuşmazlığın taraf-

ları, Anlaşma’nın 38. maddesi uyarınca, kurulun tespitleri ve tavsiyele-

riyle uyumlu olarak, bu eylem planı üzerinde anlaşma yoluna gidebilir-

ler. Uyuşmazlığın taraflarının anlaşmaya varamamaları halinde Hakem

Kurulu’nun yeniden toplanmasını talep edebilirler. Hakem Kurulu ye-

niden toplandığında, bir eylem planı oluşturarak taraflara verir. Eğer

şikâyet olunan devlet, bu planı uygulayamaz ya da uygulamayı red-

dederse, Kurul tarafından bir tazminatın belirlenmesi yoluna gidilir.

118

NAALC, uluslararası düzeyde bir icra mekanizması oluşturma-

maktadır. Taraf devletlerde çalışma ilkeleriyle ilgili konularda bireysel

ve toplu iş hukuku uyuşmazlıklarının çözümlenmesi, ulusal mevzuata

ve uyuşmazlık çözüm mekanizmalarına bırakılmıştır.

119

NAALC’nin

amacı, çalışanların bireysel şikâyetlerine konu olan sorunlara değil sis-

temle ilgili sorunlara ulaşmaktır. Anlaşma, örgütlenme, toplu pazarlık,

iş sağlığı güvenliği, göçmen işçilerin korunması, asgari çalışma stan-

dartları, kadına karşı ayrımcılık, iş kazası tazminatı gibi her ülkenin

ulusal iş hukuku sistemi içerisinde saklı kalan ve herhangi bir şekilde

uluslararası incelemeye ve hesap verme zorunluluğuna tâbi olmayan

konuların uluslararası düzeyde incelenmesine imkân tanımıştır.

120

118

Hepple, Labour Laws, s. 111; Sur, Globalleşme Bağlamında, s. 603; Sur, Sosyal

Standartların, s. 771.

119

Compa, Labour Rights in the FTAA, s. 252.

120

Compa, NAFTA’s Labor Side, s. 454.