Background Image
Previous Page  86 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 86 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Ayşegül KÖKKILINÇ ERALTUĞ

85

da belirli düzenlemelerin yapılmasını gerekli kılmaktadır.

24

Bölgesel

serbest ticaret anlaşmaları, taraf devletlerin mal ve hizmetleri için bir

ortak pazar oluşturan anlaşmalardır.

25

Serbest ticaret, malların ithalatı

önündeki tarife ve benzeri diğer engellerin azaltılmasını ya da ortadan

kaldırılmasını ifade eder.

26

Serbest ticaret bölgeleri, üyeleri arasında

ticareti kısıtlayan veya engelleyen tarife ve kota gibi sınırlamaların or-

tadan kaldırıldığı ve üye ülkelerin birlik dışında kalanlara karşı ortak

bir tarife uygulama yükümlülüğü altında bulunmadığı bir ekonomik

birleşme türüdür.

27

Gümrük birliği, aralarında gümrük resimleriyle,

ticareti sınırlayan diğer düzenlemeleri kaldıran ve üçüncü devletlerle

olan ticari ilişkilerde, ortak tarifeye göre tespit edilen resim ve diğer

düzenlemeleri uygulayan devletler grubudur.

28

Gümrük birliği ya da

serbest ticaret bölgeleri olarak oluşturulan bölgesel örgütler, uluslara-

rası ticaret hukukunu yönlendiren ve kontrol eden uluslararası ekono-

mik örgütlerin bir alt grubunu oluşturmaktadır.

29

Bölgesel bütünleş-

melerde, mali düzenlemeler, çalışanların hakları, vergilerde eşgüdüm

ve yatırım teşviklerine ilişkin ortak çerçeveler, bu alanlardan herhangi

birinde kıyasıya rekabet riskinin önlenmesine yönelik bölgesel hedef-

lerdir.

30

Bölgesel serbest ticaret anlaşmalarında, ekonomik konular ve

sosyal kaygıların birbirlerinden ayrılmadığı görülmektedir.

31

Bölgesel

bütünleşmelerin birçoğu, istihdam, eğitim, çevre, çalışma standartları,

insan hakları, kadın erkek eşitliği ve diğer sosyal hedeflere odaklanan

politika ve kurumları içermekle birlikte, sosyal hedefler, ekonomik ve

siyasi hedeflerin gerisinde ve ikincil konumda kalmaktadır.

32

Bir uluslararası ekonomik veya ticari andlaşmada ya da bir ek pro-

tokolde, çalışanların korunmasına yönelik birtakım sosyal normlara

yer verilerek ya da atıfta bulunularak, bunlara uyulması şart koşula-

bilir ve uyulmaması halinde bir takım ticari yaptırımlar öngörülebi-

lir.

33

Uluslararası ticaret anlaşmalarına konulan ve çalışanların temel

24

Telli, s. 65;Halatçı Ulusoy, s. 20.

25

Klare, s. 23-24.

26

Klare, s. 23-24.

27

Karluk Rıdvan, Küreselleşen Dünyada Uluslararası Kuruluşlar, İstanbul, 2007, s. 520.

28

Telli, s. 113.

29

Halatçı Ulusoy, s. 12-13.

30

ILO,

“A Fair Globalization: Creating Opportunities For All”

, The World Commission

on the Social Dimension of Globalization, ILO 2004, s. 71.

31

Servais J-Micheal, International Labour Law, Kluwer, 2005, s. 182.

32

ILO, A Fair Globalization, s. 73.

33

Sur, Sosyal Standartların, s. 769; Sur, Globalleşme Bağlamında, s. 601.