Background Image
Previous Page  88 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Ayşegül KÖKKILINÇ ERALTUĞ

87

lerin ihracatçı ülkede yürürlükte olan iş hukuku mevzuatının temel

çalışma normlarıyla uyumlu olmasını sağlama işlevi de bulunmakta-

dır.

41

Anlaşmalara sosyal hükümler konulmasından yana olanlar, bu

yöntemle ihracatçı ülkede çalışma ve yaşam koşullarının iyileştirilmesi,

ithalatçı ülkede sanayinin haksız rekabete karşı korunması biçiminde

iki yönlü avantaj sağlandığı görüşündedirler.

42

Karşı görüşte olanlar,

yüksek çalışma standartlarına sahip güçlü ülkelerin aslında

“korumacı”

amaçla hareket ettiklerini, kendi sanayilerini korumak için gelişmekte

olan ülkeleri düşük çalışma standartları vasıtasıyla elde ettikleri reka-

bet avantajından mahrum bırakmak istediklerini iddia etmekte;

43

ge-

lişmekte olan ülkeler tarafından rekabetçi maliyetle üretilen ürünlerin

ticareti önündeki engellerin yükseltilmesinin, örtülü bir korumacılık

olacağını savunmaktadırlar.

44

Özellikle gelişmekte olan ülkeler, geliş-

miş ülkelerce korumacı amaçlarla uygulanacağı kaygısıyla sosyal hü-

kümlere karşı olmuşlardır.

45

Sosyal hükümlerin, siyasi ve ekonomik

olarak güçlü gelişmiş ülkelerce gelişmekte olan güçsüz ülkeler üzerin-

de bir baskı kurma ve içişlerine karışma aracı olarak kullanılabileceği

şeklindeki sakıncalara işaret eden görüşler bulunmaktadır.

46

II) GÜMRÜK TARİFELERİ VE TİCARET GENEL ANLAŞMASI

(GATT) ve DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ

A) Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması (GATT)

Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması (GATT)

47

, Birleş-

miş Milletlere üye yirmi dört ülke tarafından bağıtlanan (1947) ve ta-

41

Hepple, Labour Laws, s. 90.

42

Servais, International Labour Law, s. 34. Sosyal hükümler hakkındaki görüşler

hakkında ayrıca bkz. Servais,

“The social clause in trade agreements: Wishful thinking

or an instrument of social progress?”

, International Labour Review, Vol. 128, 1989,

No: 4, s.423; Sur, Sosyal Standartların, s. 775.

43

Davies, s. 55.

44

Servais, International Labour Law, s. 34.

45

Bronstein, s. 97.

46

Sur, Sosyal Standartların, s. 775.

47

GATT’ın (General Agreement on Tariffs and Trade) âkit tarafları Avustralya Ulus-

lar Topluluğu, Belçika, Brezilya, Burma, Kanada, Seylan, Şili, Çin Halk Cumhuri-

yeti, Küba, Çekoslovakya, Fransa, Hindistan, Lübnan, Lüksemburg, Hollanda, Yeni

Zelanda, Norveç, Pakistan, Güney Rodezya, Suriye, Güney Afrika Birliği, Büyük

Britanya Birleşik Krallığı, Kuzey İrlanda ve Amerika Birleşik Devletleridir. Anlaş-

manın İngilizce metni:

www.wto.org/english/docs_e/legal_e/gatt47_e.html.