Background Image
Previous Page  244 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 244 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Abdullah KARABOYACI

243

dört yıllık yükseköğretim şartını yerine getirmişler ancak ikinci şart

olan komiser yardımcılığı kursuna devam etmekte iken (A) grubu po-

lis amiri olmanın şartları 4638 sayılı Kanun ile bu kişilerin aleyhine

değiştirilmiştir. Benzer şekilde, 5786 sayılı Kanun ile yapılan değişiklik

öncesinde sınav muafiyetine hak kazanabilmek için 10 yıllık çalışma

süresini tamamlaması gereken kanunları uyarınca vergi inceleme yet-

kisini almış ve mesleki yeterlilik sınavını vermiş olan kamu görevlileri,

değişikliğin yapıldığı tarihte vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki

yeterlilik sınavlarını vermiş olmalarına rağmen 10 yıllık çalışma süre-

lerini henüz tamamlamamışlardır. Bir diğer ifadeyle, bu kişiler sınav

muafiyetine hak kazanılabilmesi için gereken 3 şarttan ikisini sağlamış

ancak diğer şartı henüz sağlayamadan 3568 sayılı Kanun’da aleyhleri-

ne bir düzenleme yapılarak sınav muafiyetlerine son verilmiştir.

AYM’nin 2008/53 karar numaralı Kararı’nda da belirtildiği gibi,

bir statüye bağlı olarak ileriye dönük, beklenen haklar, kazanılmış

hak niteliği taşımadığından 5786 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği

26/07/2008 tarihinde 10 yıllık çalışma süresini tamamlamamış olan

kamu görevlileri açısından bir kazanılmış haktan bahsedilmesi müm-

kün olmamakla birlikte, AYM’nin 2008/53 karar numaralı Kararı’nda-

ki iptale ilişkin referans noktası olan

“hukuk güvenliği”

ilkesi gereği,

yapılan yeni düzenlemeden ayrık tutulmaları gereken bu kişilere

3568 sayılı Kanun’a eklenen geçici 9’uncu maddenin birinci fıkrasının

(b) bendinde yer verilmemesi nedeniyle söz konusu düzenlemenin,

AYM’nin 2008/53 karar numaralı kararındaki içtihat da dikkate alın-

dığında Anayasa’ya aykırı olduğu anlaşılmaktadır.

Ancak, AYM 2011/81 karar numaralı Kararı’nda

“İptali istenilen

kural Kanun’un değiştirilen 9. maddesinin son fıkrasına ilişkin belirtilen ge-

rekçelerle Anayasa’ya aykırı görülmemiştir. İptal isteminin reddi gerekir.”

ifadelerine yer vermek suretiyle yapılan düzenlemenin Anayasa’ya ay-

kırı olmadığına hükmetmiştir. AYM’nin 3568 sayılı Kanun’un 9’uncu

maddesinin son fıkrasına ilişkin gerekçesi, vergi inceleme yetkisini

almış olmakla birlikte mesleğinde 10 yılını doldurmamış olanlar için

kazanılmış herhangi bir haktan söz edilemeyeceğinden kuralın hukuk

devleti ilkesine aykırılık oluşturmamasıdır.

AYM’nin vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki yeterlilik sına-

vını vermiş ancak 10 yıllık çalışma süresini tamamlamamış olanlar için

herhangi bir kazanılmış haktan bahsedilmeyeceği tespiti doğrudur, an-