Background Image
Previous Page  111 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 111 / 537 Next Page
Page Background

Gizli Tanık

110

zın 12’inci maddesinin 2’inci fıkrasında; “

Temel hak ve hürriyetler, kişi-

nin topluma, ailesine ve diğer kişilere karşı ödev ve sorumluluklarını da ihtiva

eder

” hükmü yer almaktadır.

Ceza muhakemesinde, tanık dinlemeye yetkili olan makam, soruş-

turma evresinde Cumhuriyet savcısı, kovuşturma evresinde mahke-

me, naip hâkim, istinabe olunan hâkimdir (CMK m.43)

29

.

III) TANIKLARIN KORUNMASI KAVRAMI

Tanık bir ispat aracıdır; tanıklık külfetli bir kamu görevidir

30

. Ku-

ral olarak tanık açıklamada bulunmak yükümlülüğü altındadır. Bu yü-

kümlülüğün yerine getirilmesi tanık ve yakınları açısından tehlike arz

edebilir

31

. Özellikle örgütlü suçluluk alanında bu durumla karşılaşılabil-

mektedir

32

. Tanık koruma tedbirlerinin uygulanmasının sonuçlarından

biri başka türlü elde edilmesi mümkün olmayacak tanık beyanı kullanıl-

mak suretiyle örgütlü suçluluk hakkında diğer delillere ulaşılması örgü-

tün çökertilmesi olacaktır

33

. Özellikle örgütlü suçlulukta Avrupa Birliği,

üye devletleri tanıkların çıkarlarını korumakla yükümlü kılmaktadır

34

.

Şüpheli ya da sanığın aleyhine tanıklık yapacak kişinin ve yakınlarının

korunması ile sanık ve müdafinin savunma hakkı kapsamında tanıklara

soru sorması arasındaki dengenin kurulması da çok önemlidir

35

.

29 CENTEL/ZAFER, s.226.

30 TURHAN Faruk, “

Tanık Koruma Tedbirleri ve Sanığın Adil Yargılanma Hakkı/Tanık

Koruma Kanununa Göre Ceza Muhakemesinde Tanıkların Korunması ve Sanığın İddia

Tanıklarına Soru Sorma ve Sorgulama Hakkının AİHM Kararları Işığında Değerlendiril-

mesi

”, Hukuk Devletinde Suç Yaratılmasının ve Suçun Aydınlatılmasının Sınırları

Sempozyumu, Seçkin, Ankara 2009, s.383.CMK’nın 43’üncü maddesinin gerekçe-

sinde açıkça “

Tanıklık, kamu yararının ağırlık taşıdığı toplumsal bir görev olup kişiler bu

görevi yerine getirmekle yükümlüdürler”

diyerek tanıklığın kamu yararına bir görev

olduğu belirtilmesinin karşısında tanıkların korunması da Devletin görev ve so-

rumluluğundadır (ÇİÇEK, s.53).

31 ŞAHİN Cumhur, “Türk Hukukundaki Tanık Koruma Hükümlerinin

Değerlendirilmesi”, Prof Dr. Çetin Özek Armağanı, İstanbul Haziran 2004, s.804;

TURGUT, s.59.

32 ERDEM, s.53 vd.; ŞAHİN, Tanık Koruma, s.804; CENTEL/ ZAFER, s.428.

33 TURGUT, s.59.

34 BEİJER Annemarieke/ LİEFAARD Ton,

“A Bermuda Triangle? Balancing Pro-

tection, Participation and Proof in Criminal Proceedings affecting Child Victims and

Witnesses”,

Utrecht Law Review, October 1, 2011, s.71.

(http://ehis.ebscohost.

com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&hid=20&sid=13a0eaed-3999-420c-a0be

8a122bfae173%40sessionmgr10, Erişim Tarihi:19.03.2012, Saat: 14:00).

35 Örneğin gizlenen tanığın ifade vermesi sonucunda mahkeme tanığın açıklamala-