

TBB Dergisi 2012 (101)
Candide ŞENTÜRK / Tuğba BAYZİT
117
Ülkemizde olduğu gibi kimi ülkelerde de yasal düzenlemeye ka-
vuşturulmuş olan tanık dinleme programı önemli ölçüde tanığa soru
sorma ve cevap alma hakkını güvence altına almaktadır. Tanık açısın-
dan hayati açıdan ciddi bir tehlike bulunduğu durumlarda hâkim ta-
rafından ifadenin alınması sırasında sanık, müdafi ve savcı tanık ile
aynı mekânda bulunmamakta ancak bir ekran aracılığıyla dinleme iş-
lemi takip edilebilmektedir. Tanığa hâkim aracılığıyla sorular sorula-
bilmektedir
66
. Söz konusu uygulamanın vasıtasızlık ilkesi ile bağdaşıp
bağdaşmadığı doktrinde tartışmalıdır. Ağırlık kazanan görüş uygula-
manın ilkeyi ihlal ettiği yönündedir
67
.
C) Silahların Eşitliği İlkesi
Adil yargılanma hakkı, adil bir yargılanmanın minimum gerekle-
rini teminat altına almaktadır
68
. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin
6’ıncı maddesinin
69
başlığı
“Adil Yargılama Hakkı
”dır
70
. Türk Anayasa-
cesi aşamadan başlayarak sürdürülüp sonuçlandırılmak üzere dosyanın esas/
hüküm mahkemesine gönderilmesine, 15.01.2007 tarihinde oybirliğiyle karar ve-
rildi.” (Yar. 4. CD. Esas No: 2005/10779; Karar No: 2007/54; Tebliğname No: 2005
- 124462). (ÖZTÜRK/TEZCAN/ERDEM/SIRMA/SAYGILAR/ALAN, s.158).
66 Alman ve İngiliz modeli hakkında detaylı bilgi için bkz. ŞAHİN, s.141-143.
67 ÖZTÜRK, Delil Yasakları, s.107. İlke, tanıkla ses ve görüntü yoluyla iletişim ku-
rulmasını yeterli görmemekte tanığın ifadesini anlamlandıracak kişisel davranış
ve hareketlerini de aynı ölçüde önemsemektedir. Vasıtasızlık ve sözlülük ilkeleri
ancak “
göz göze
” ve söze karşı söz yoluyla sağlanabilir. Küçük tanıkların bu yolla
dinlenmesinin ilkeye aykırı olmayacağı genel olarak kabul görmektedir. (Bu ko-
nudaki görüşler için bkz. ŞAHİN, s.144).
68 Konu önemi sebebiyle 5237 sayılı TCK m. 288’de “
adil yargılamayı etkilemeye teşeb-
büs
” başlığı altında suç olarak düzenlenmiştir (ÖZBEK/ KANBUR/ DOĞAN/
BACAKSIZ/ TEPE, s.52, 55).
69 Daha önce İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin 10’uncu maddesinde yer alan
bu ilke, AİHS’nin 6’ıncı maddesinde geniş kapsamlı olarak düzenlenmiş olup,
AİHM’nin de içtihatları yardımıyla sürekli gelişmektedir. (Ayrıntılı bilgi için bkz.
TEZCAN Durmuş/ ERDEMMustafa Ruhan/SANCAKDAR Oğuz, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesi Işığında Türkiye’nin İnsan Hakları Sorunu, 2.Baskı, Ankara
2004, s.332 vd.; SCHRODER Friedrich-Christian, “Ceza Muhakemesinde ‘Dürüst
Yargılama’ İlkesi”, (çev.Cumhur Şahin), SÜHF Prof.Dr.M. Şakir Berki’ye Arma-
ğan, Konya 1996, s.269 vd.; ERGÜL Ergin, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve
Uygulaması, 2. Baskı, Yargı Yayınevi, Ankara 2004, s.181).
70 Adalet, haklılık ve hakka uygunluktur, hakkın gözetilmesi ve yerine getirilmesi an-
lamına gelir. Adalet kavramı temelde hukuk kurallarına uygunluğu içerir. Hukuk
literatüründe dört tür adaletten söz edilir. Bunlar;
dağıtıcı adalet, denkleştirici adalet,
hakkaniyet, sosyal adalettir. “Adil”
kavramı ise, “
adaletle iş gören; adaletten, doğruluk-
tan ayrılmayan; hakkı yerine getiren; adaletli”
anlamlarına karşılık gelmektedir. Adil
yargılamanın ikinci unsuru
“yargılama”
kavramıdır. Yargılama, davaya söz konusu