Background Image
Previous Page  23 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 537 Next Page
Page Background

6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun “Yayın Sözleşmesine” İlişkin Getirdiği Yenilikler ve ...

22

nüştürülmesidir. Asıl eser değiştirilirken asıl eserin iç şekli ve muhte-

vası korunmakta ancak dış şekli değiştirilmektedir. İşlenme eserler de

onları işleyenlerin hususiyetini taşımaktadır.

20

FSEK md. 6, toplama eserleri işlenmelerin bir türü olarak kabul et-

miştir. Söz konusu madde uyarınca “

Belli bir maksada göre ve hususi bir

plan dahilinde seçme ve toplama eserler tertibi

” bir işlenmedir. Örneğin bir

eser sahibinin eserlerinin tümünün veya bir kısmının külliyat haline

getirilmesi, ansiklopediler, çeşitli eser sahiplerinin bilimsel makaleleri-

nin bir armağanda toplanması, seçme musiki eserleri kapsayan derle-

meler ve benzeri örnekler toplama eserleri oluşturmaktadır.

21

Aslında

örneklerden de anlaşılacağı gibi toplama eserlerde, asıl eser bir başka

şekle dönüştürülmemekte; bilakis eserin aslı korunmakta ve asıl eser

değiştirilmeksizin bir başka eser yaratılmaktadır. Ancak yine de FSEK

md. 6/7 uyarınca toplama eserler de işlenmelerin bir türü olarak kabul

edilmektedir.

22

Toplama eserlerde eserleri seçip derleyen ve böylece

emeğini ortaya koyan, üçüncü bir kişidir.

23

Müşterek eser ise birden fazla şahsın eser sahipliğinin bir türü-

dür.

24

Birden çok kimse beraber bir eser meydana getirir ve meyda-

na getirdikleri bu eserin kısımlara ayrılması mümkün olursa müşte-

rek (ortak) eser sahipliği söz konusu olur. Meydana getirilen eser de

müşterek eser olarak adlandırılır.

25

Müşterek eser sahiplerinin her biri

yarattıkları kısımların eser sahibi olurlar (FSEK md. 9/I). Bu açıdan,

müşterek eserlerde birden çok eser sahibi bulunmakta ve her bir eser

sahibi kendi bölümü üzerinde eser sahibinin tüm hak ve yetkilerini

20 Kılıçoğlu, Fikri Haklar, s. 136-140; Fırat Öztan, Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku,

Ankara 2008, s. 163.

21 Öztan, s. 176; Ernst Hirş, Fikri ve Sınai Haklar, Ankara 1948, s. 170; Erel, s. 82.

22 Bu konuya ilişkin ayrıntılı açıklama için bkz. Kılıçoğlu, Fikri Haklar, s. 136-137.

23 Hirş, s. 170.

24 Birden fazla eser sahipliğinin diğer türü ise iştirak halinde eser sahipliğidir. İşti-

rak halinde eser sahipliğinde (eser sahipleri birliği) birden fazla kimse birlikte bir

eser vücuda getirmekte ve bu eser ayrılmaz bir bütün teşkil etmektedir. Burada

eser sahibi, eseri meydana getirenlerin birliğidir. Bu kişilere adi şirket hükümleri

uygulanır. (FSEK md. 10).

25 Bkz. Sami Karahan/Cahit Suluk/Tahir Saraç/Temel Nal, Fikri Mülkiyet Huku-

kunun Esasları, Ankara 2007, s. 63; Erel, s. 93, Öztan, s. 267, İlhan Öztrak, Fikir ve

Sanat Eserleri Üzerindeki Haklar, Ankara 1977, s. 43; Hirş, s. 171. Ayiter, müşterek

eser olarak tanımlanan eser türünü

“bağlı eser”

olarak adlandırmaktadır (Ayiter,

s. 98 vd.). Kılıçoğlu ise müşterek eser sahipliği için

“paylı eser sahipliği”

deyimini

tercih etmektedir (Kılıçoğlu, Fikri Haklar, s. 181 vd.).