Background Image
Previous Page  120 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 120 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Olgun AKBULUT

119

Bazı ülke mevzuatlarında, kimi dillere ulusal alanda ve ulusla-

rarası alanda farklı statüler verildiğine tanık olmaktayız. İsveç’deki

mevzuat buna örnektir. İsveç anayasal belgeleri içinde resmi dile dair

herhangi bir düzenleme yoktur. Bununla birlikte, 28 Mayıs 2009 tarihli

Dil Yasası İsveçce’nin İsveç ülkesinde

“temel dil”, “esas dil”, “anadil”

an-

lamına gelen

“huvudspråk”

olduğunu söylemektedir (m. 4).

10

Oysa aynı

yasanın 13. maddesi İsveçce’nin gerek uluslararası ilişkilerde gerekse

AB nezdindeki konumunu

“resmi dil”

(

officiella språk

) olarak nitelendir-

miştir. Bu farklılık neyi hedefliyor? Yasanın hazırlık çalışmaları sırasın-

da İsveçcenin ülke içinde de resmi dil olarak düzenlenmesi tartışılmış

ancak öneri kabul görmemiştir. Bunun birkaç sebebi vardır. Aynı yasa

ayrıca beş adet dile de (Fince, Saamice, Torna Vadisi Fincesi, Roman

dili, İbranice) ulusal azınlık dili statüsü vermiştir (m. 7). Ulusal azınlık

dillerinin statüsüne zarar vermemek için İsveçce’nin resmi dil olarak

nitelendirilmesinden kaçınılmıştır. Bu yaklaşıma ek olarak, yasada İs-

veçcenin

“temel dil”

olarak anılması ile bazı sektörlerde globalleşmenin

gereği olarak İngilizcenin kullanılması da kolaylaştırılmıştır. Tüm bun-

ların yanında İsveçce

“temel dil”

kavramı ile nitelendirilerek ona önce-

lik verilmesi de sağlanmıştır. Öyle ki, yasanın diğer hükümleri de bunu

doğrulamaktadır. Yasanın beşinci maddesi, İsveç’te yaşayan herkesin

toplumsal her alanda İsveçceyi kullanma imkanının olması gerektiğini,

altıncı maddesi de ek olarak herkesin İsveçcenin kullanılmasında ve

geliştirilmesinde sorumluluğu olduğunu belirtmektedir. Bu durumda

İsveçce, İsveç’te, nüfusun çoğunluğu tarafından kullanıldığı için ulusal

dil, resmi dil olarak ifade edilmediği ama devlet erklerinin işleyişinde

kullanılan temel dil olduğu için de

de facto

resmi dil, yasal statüsüy-

le

“hukuken temel dil”

veya ifadeyi biraz zorlarsak

“resmen temel dil”

;

İsveç’in dış ilişkilerinde ise ülkenin

“resmi dili”

dir.

11

Aşağıda görüleceği üzere resmi dil düzenlemesi ağırlıklı olarak

anayasalarda yer almakta; bir diğer ifade ile resmi dil, genellikle dev-

leti siyasi ve hukuki bir kurum olarak ilk kez (ya da yeniden) kuran

asli kurucu iktidarın karar verdiği bir konu olmaktadır. Asli kurucu

iktidarlar kimi zaman resmi dile yer vermemeyi seçebilmektedirler.

10

“Språklag”

, Svensk författningssamling, SFS 2009:600.

11

“Swedish becomes ‘official main language’”

,

The Local

, 01. 09. 2009,

http://www.

thelocal. se/20404/20090701 (Erişim tarihi: 08. 03. 2012)