Background Image
Previous Page  278 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 278 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Mutlu KAĞITCIOĞLU

277

tidir

53

. Vesayet işlemi (onay işlemi) ve vesayet denetimine tabi tutulan

işlem (onanan işlem) ilişkisi iptal davası bakımından önemlidir. Onay

işlemi ile onanan işlemin bir bütün olarak mı görüleceği, yoksa ayrı bi-

rer hukuki varlık olarak mı değerlendirilecekleri hususu Fransız idare

hukukunda tartışmalıdır

54

.

Coşkun

, bu işlemlerin tek bir işlem oldu-

ğunu ve birleşme işlem olarak değerlendirildiğini ileri sürmektedir

55

.

Türk hukukunda onama işleminin yerinden yönetim kuruluşunun iş-

leminin yürürlüğe girmesini sağlayan ve ondan ayrı bir işlem olması

nedeniyle, iptal davasının konusunu oluşturabileceği görüşleri bulun-

maktadır

56

. Aynen onama bakımından ise aynen onay işleminin iptal

davasına konu olamayacağı belirtilmektedir

57

.

Danıştay’ın vesayet işlemlerinde vesayet makamının onayına su-

nulan işlemlerin kesin işlem olduğu, vesayet makamının onay işlemi-

nin ise asıl işlemin tamamlayıcısı olduğundan hareketle vesayet maka-

mının tasdik kararına karşı açılan davaları reddetmiştir

58

. Danıştay’ın

onay işlemini yapıldığı anda kesin ve icrai nitelikte işlemler olduğu ve

iptal davasına konu oluşturabileceği yönünde kararı da vardır

59

.

Danıştay bir üst makamın onayına sunulan bir kısım işlemleri

kesin olmayan işlemler olarak nitelendirmiştir; Danıştay’a göre, ilçe

trafik komisyonu kararları tek başına idari davaya konu olabilecek ni-

telikte kesin ve yürütülmesi zorunlu işlem niteliği taşımamaktadır

60

.

Bir başka kararında Danıştay, atama işleminin gerekli onay alınarak

tamamlanmış ve uygulamaya konulmaya hazır hale getirilmiş olması

53

Onar, s.622; Günday’a göre ise idari vesayet yetkisi, merkezi idare tarafından

temsil edilen devlet tüzel kişiliğinden ayrı bir tüzel kişiliğe ve özerk iradeye sa-

hip olan yani merkezi idareden ya da merkez kabul edilen kamu tüzel kişisinden

bağımsız olarak işlemler tesis etmeye yetkili olan yerinden yönetim kuruluşları

üzerinde kullanılır, Günday, s.85.

54

Erkut, İdari İşlemin Kimliği, s.124-125; Sezginer, s.80 vd.

55

Erkut, İdari İşleminKimliği, s.124, dp.68, Sabri Coşkun, İdarenin İdari Denetiminde

İdari (Yönetsel) Vesayet, Ankara 1976, s.31.

56

Onar, s.625; Sezginer, s.81; Erkut, İdari İşlemin Kimliği, s.126, Gerçekten de bu tür

işlemler, onay öncesinde tüm unsurları ile oluşmuş ve hukuken varlık kazanmış-

tır; sadece yasal bir zorunluluğun yerine getirilmesi gerekmektedir ki, bu da işle-

min hukuki geçerliliği ile değil, üçüncü kişilere karşı ileri sürülebilmesi ile ilgili

bir zorunluluktur.

57

Erkut, İdari İşlemin Kimliği, s.127.

58

Kaya, s.257; “D11D, E. 71/3449, K. 73/1166, KT. 14.5.1973, DD, 1974, sy. 12-13, s.482-

483; D11D, E. 79/665, K. 79/3992, KT. 8.11.1979, DD, 1980, sy. 38-39, s.368-369.”

59

Erkut, İdari İşlemin Kimliği, s.127, dp. 93; DİDDK. T.04.10.1985, E.1985/10, K.

1985/103.

60

Da. 8D. T. 09.04.2003 tarih, E. 2002/2340, K. 2003/1650.