

TBB Dergisi 2013 (104)
Ahmet ULUTAŞ / Ömer Serdar ATABEY
125
Buna ek olarak, talebe konu suç siyasi veya mali nitelikte görülür-
se veya soruşturmanın ırk, din, milliyet veya siyasi görüşlere dayan-
dığı değerlendirilirse ve soruşturma talep edilen devletin temel hukuk
ilkelerine aykırılık teşkil ederse talebi reddetme imkanı yine olacaktır.
Son olarak, talep edilen devlet ulusal mevzuatına göre, ceza ko-
vuşturması için dava zamanaşımı sürelerini gözetebilecek ve talebe
ilişkin değerlendirmesinde dikkate alacaktır.
Madde 10 hükmüne göre, talep edilen devlet, eğer kovuşturulma-
sı istenilen suç kendi ülkesinde suç olarak öngörülmemişse ve ulusal
mevzuatı uyarınca kişi hakkında soruşturma açılamıyorsa, talep hak-
kında bir işlem yapamaz. Benzer şekilde, zamanaşımı da talep edilen
devlet bakımından bir zorunlu ret nedenidir.
İletilmiş olan talebin incelenmesi yükümlülüğü yanında, bu aktarma-
nın 23 ila 26 ncı maddeler arasında ele alındığı üzere diğer bazı etkileri
de
olacaktır.
Kovuşturma bakımından etkilerinden biri, talep eden devlette
gerçekleştirilmiş olan işlemin talep edilen devlette de aynı etkilere sa-
hip olması ve aynı sonuçları doğurmasıdır. Ayrıca, talep eden devlette
zamanaşımını kesen herhangi bir işlem talep edilen devlette de aynı
etkiyi yaratacaktır (m.26/2).
Son olarak, talep eden devlet böyle bir talepte bulunacağını açık-
larsa ve talep edilen devletin de yetkisi münhasıran Sözleşme hüküm-
lerinden kaynaklanıyor olursa, talep edilen devlet, talep eden devletin
talebi üzerine, şüpheliyi geçici olarak tutuklayabilir (m.27). Talebin
alınması üzerine, talep edilen devlet iç hukukuna göre tüm geçici ted-
birleri almak durumundadır (m.28).
2) Talep Eden Devlete Etkileri
Kovuşturmanın aktarılmasının talep eden devlet üzerindeki etki-
leri 21 inci maddede düzenlenmiştir.
Talep eden devlet kovuşturmanın aktarılmasını talep ettiği andan
itibaren artık şüpheliyi talebe konu suçtan dolayı soruşturamaz veya
bu suçtan dolayı hakkında hükmolunmuş olan bir cezayı infaz ede-
mez. Ancak Sözleşmede bu ilkeye bir sınır getirildiği görülmektedir.
Buna göre, talep edilen devletin talebe ilişkin kararı kendisine bildiri-