Background Image
Previous Page  127 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 127 / 441 Next Page
Page Background

Avrupa Ceza Hukukunda Kovuşturmaların Aktarılması

126

linceye kadar, talep eden devlet, dava açmak dışında, soruşturma ile

ilgili diğer tüm tedbirleri alma yetkisine sahiptir (m. 21/1).

Madde 21/2 hükmü, soruşturma yetkisinin talep eden devlete geri

döneceği durumları düzenlemektedir. Böyle bir durum, öncelikle ta-

lep edilen devletin talep eden devletten gelen talebi reddetmesi du-

rumunda ortaya çıkacaktır. Diğer haller ise Sözleşmenin söz konusu

madde 21/2 hükmünde sayılmıştır.

3) Hem Talep Eden Hem de Talep Edilen Devlette Etkisi Olan

Durumlar

Bu hususta ilginç bir durum söz konusudur. Talep eden devlet için

22 nci maddede, talep edilen devlet için ise 23 üncü maddede düzenle-

nen zamanaşımı hükümleri bazı özellikler taşımaktadır.

Buna göre, kovuşturmanın aktarılması talebi, talep eden devlette-

ki dava zamanaşımı süresini altı ay daha uzatacaktır. Talep edilen dev-

let bakımından ise, bu devletin yargı yetkisinin münhasıran Sözleşme

hükümlerine dayanması durumunda, dava zamanaşımında altı aylık

bir uzama söz konusu olabilecektir.

C. Sözleşmenin Diğer Hükümleri

Yukarıda vurguladığımız üzere, Sözleşme sadece kovuşturmanın

aktarılmasına dair düzenlemeler getirmemektedir. Sözleşme ayrıca şu

hususları da düzenlemektedir:

1) Ceza kovuşturmalarının çokluğuna ilişkin durumlar (Kesim IV),

2) İlgili kişilerin müteaddit defalar soruşturulması veya mahkum ol-

maları riskine karşı korunmaları (Kesim V, Non bis in idem).

Ceza kovuşturmalarının çokluğuna ilişkin ilk durum, bir taraf

devletin, kovuşturma açılmadan veya kovuşturma esnasında, aynı kişi

hakkında aynı suçtan dolayı diğer bir taraf devlette bir kovuşturma

yürütüldüğü bilgisine sahip olduğu durumdur. Sözleşme bu devle-

ti, bu kovuşturmadan vazgeçme veya askıya alma veya diğer devlete

aktarıp aktaramayacağını araştırma yükümlülüğü altına sokmaktadır

(m.30/1).