

TBB Dergisi 2013 (104)
Süha TANRIVER
17
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarına göre de, yargı bağım-
sızlığından maksat, mahkemenin, yürütmenin ve yasamanın etkisi
altında kalmaması, taraflarla herhangi bir bağının bulunmaması ve
mahkeme üyelerinin, görevlerini yaparken herhangi bir kişi, organ,
kurumya da kuruluştan emir ve talimat almamalarıdır
15
. Yani, bağım-
sızlıkla amaçlanan, mahkemelere, herhangi bir kişi, organ, kurum ya
da kuruluşun emir ve talimat verememesi, özellikle onların yürütme
erkiyle davanın taraflarının tümüyle etki alanının dışına çıkartılma-
sıdır
16
. Yargının, yürütmenin etki alanı dışına çıkarılabilmesinin en
önemli araçlarından birisini de, mahkemelerin yapılandırılmasının,
tabiî hâkim ilkesine uygun bir biçimde gerçekleştirilmesi oluşturur
17
.
Öte yandan, tabiî hâkim ilkesi, yargı bağımsızlığı açısından, son de-
rece önemli bir işlevi yerine getiren, coğrafi yer teminatı ile kürsü
teminatı kurumlarına da işlerlik kazandırılmasını, zorunlu kılar.
Yargının taşıması gereken temel niteliklerden birisi de, tarafsızlık-
tır. Yargının tarafsızlığının en temel göstergesini, yargı erkini millet
adına kullanan hâkimlerin tarafsızlığının temin edilmiş bulunması
teşkil eder. Hâkimin tarafsızlığından, hâkimin, taraflar düzeyinde,
onların leh ve aleyhinde, herhangi bir düşünceye, duyguya ya da ön-
yargıya sahip olmaması ve taraflarla maddî-manevî nitelikte, çıkara
dayalı bir bağ ya da bağlantı içerisinde bulunmaması anlaşılır
18
. Yine,
tarafsızlığın diğer bir boyutunu, kurum olarak mahkemenin, hak ara-
yanlarda bıraktığı güven verici izlenim ile yargılama süresince, tarafla-
ra eşit mesafede bulunacağı ve eşit davranacağı yönünde uyandırdığı
genel görüntü oluşturur
19
. Bu bağlamda bir irdeleme ve değerlendir-
me yapıldığında, bir mahkemenin yapılanması, tabiî hâkim ilkesine
uygun olarak gerçekleştirilmemişse, bağımsızlığı ve tarafsızlığı konu-
15
İnceoğlu, S.: İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi Kararlarında Adil Yargılanma
Hakkı, İstanbul 2002, s.161-162; Centel, N.: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine
Göre Mahkemelerin Bağımsızlığı ve Tarafsızlığı ve Türk Hukuku (Prof. Dr. Nu-
rullah Kunter’e Armağan, İstanbul 1998, s.45-57), s.47.
16
Gözlügöl, S. V.: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İç Hukukumuza Etkisi, 2.
Bası, Ankara 2002, s.178; Tanrıver – Adil Yargılanma, s.216; Altan, İ.: Adil Yargı-
lanma Hakkı (Türkiye Noterler Birliği Hukuk Dergisi, 2004/122, s.36-62), s.43.
17
Çalışır, s. 262.
18
Gözlügöl, s. 178; İnceoğlu, s. 182; Centel – Kunter’e Armağan, s. 47; Tanrıver –
Adil Yargılanma, s. 218; Yavuz, s. 37.
19
Centel – Kunter’e Armağan, s. 47; Tanrıver – Adil Yargılanma, s. 218; Yılmaz, H.:
Türkiye’nin Yargı Bağımsızlığına İlişkin Sorunları, Ankara 2009, s. 27.