

Tabiî Hâkim İlkesi ve Medenî Yargı
26
Buna karşılık, geniş anlamda çekişmesiz yargı, dar anlamda çe-
kişmesiz yargı işlerinin yanı sıra, özel hukuka ilişkin işlemleri biz-
zat düzenlemek ve onaylamak suretiyle onlara resmiyet kazandır-
ma, terekeye ilişkin işler (terekenin tespiti ve mühürlenmesi gibi),
nüfus sicili, tapu sicili, ticaret sicili gibi resmî sicillerin tutulması ile
birtakım tescil işlerini konu alır
52
. Geniş anlamda çekişmesiz yargı
bütünü içinde yer alan, belgeleri düzenlemek ve onaylamak suretiy-
le onlara resmiyet kazandırmayla, ticaret sicili, tapu sicili gibi resmî
sicillerin tutulması ve tescille ilgili işler, zaten, mahkemeler dışındaki
başka kurumlara ve idarî kuruluşlara bırakılmıştır ve bu durumun
Anayasa’ya aykırılık oluşturmadığı konusunda, herhangi bir kuşku
da mevcut değildir
53
. Anılan işler, noterlerle diğer idarî kuruluşlara
bırakıldığına göre, yargı yetkisi ve yargı yerleri ile ilgili bir anayasal
ilke olan tabiî hâkim ilkesi ile ilişkilendirilemez. Öte yandan, sözü
edilen faaliyetlerin, özü itibariyle yargı yahut yargı yetkisi ile doğru-
dan ve organik herhangi bir bağı ya da bağlantısı bulunmamaktadır;
bunlar, tipik birer idarî faaliyet örneği konumundadırlar ve dolayı-
sıyla Anayasa’nın 9. maddesindeki sınırlamanın ve 37. maddesinde
öngörülen tabiî hâkim ilkesinin kapsamı dışındadırlar. Hatta, hem
dar anlamda çekişmesiz yargının hem de geniş anlamda çekişmesiz
yargının hukukî niteliği itibariyle, Devletin özel hukukun hizmetin-
deki idarî bir faaliyeti yahut yalnızca adlî sahada, bu saha ile sınırlı
bir biçimde etki doğuran adlî-idarî bir faaliyet olduğu tezi benimse-
necek olursa
54
, bu yargı türünün kapsamına giren işlerin, mahkeme-
ler tarafından görülmesi zorunlu olmayan, onlar dışında kalan idarî
kurum ve kuruluşlara bırakılabilecek bir nitelik taşıyan işler olduğu
ve bu alanda tabiî hâkim ilkesinin katı bir biçimde uygulanmasının
zorunluluk arzetmediği yönündeki bir çözümlemeye, kolaylıkla ula-
şılması mümkün hale gelir.
52
Tanrıver – Çekişmesiz Yargı, s. 350.
53
Tanrıver – Çekişmesiz Yargı, s. 350.
54
Balta, T. B.: İdare Hukuku I, Genel Konular, Ankara 1970-1972, s. 14; Günday,
M.: İdare Hukuku, 9. Bası, Ankara 2004, s. 13; Onar, S. S.: İcra Hukukunda Temel
Bilgiler, İstanbul 1968, s. 35; Berkin, N.: Tatbikatçılara Medenî Usul Hukuku Reh-
beri, İstanbul 1980, s. 94; Özyörük, M.: İdare Hukuku Ders Notları, Ankara 1982,
s. 113.