

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun
270
Temel kanun kavramına dair sınırlayıcı bir tanımlama yapmanın
gerek zorluğu gerekse de sakıncaları da göz önünde bulunduruldu-
ğunda İçtüzüğün 91. maddesindeki
“önceki yasalaşma evrelerinde de
özel görüşme ve oylama usulüne bağlı tutulma”
ölçütünün tanımlamada
yer almaması gerektiğini özellikle belirtmek istiyoruz. Zira
maddede tahdidi bir tanım yapılmadığı/yapılamadığı göz önünde
bulundurulduğunda değiştirilecek olan önceki kanunun özel görüşme
ve oylama usulüne bağlı tutularak kanunlaşması durumunda önceki
kanunda değişiklik öngören her tasarı ve teklifin temel kanun kapsa-
mında değerlendirmesi gibi bir sonuç doğacaktır ki, bu sonucun temel
kanun uygulamasının amacıyla bağdaşır bir yanı olmadığı aşikârdır.
Dolayısıyla değiştirilmesi öngörülen önceki kanunun özel görüşme
ve oylama usulüne bağlı olup olmadığına bakılmaksızın, her tasarı
ve teklifin temel kanun niteliği taşıyıp taşımadığı önceki kanundan
bağımsız olarak tasarı ve teklifin öngördüğü düzenlemeler göz önün-
de bulundurularak ayrıca değerlendirilmelidir.
İçtüzük teklifleri açısından
bütünüyle
veya
kapsamlı
olarak değiş-
tirilme ölçütü getirilmiş olsa da İçtüzük teklifleri temel kanun kapsa-
mında değerlendirilmemelidir. Zira İçtüzüğün; Türkiye Büyük Millet
Meclisi’ nin iç işleyişine ilişkin düzenlemeler getirmesi ve kanun ta-
sarısına konu olmaması, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ nin yürütme
organı başta olmak üzere diğer devlet organlarına karşı bağımsızlı-
ğının temel göstergesidir (Parlamentoların yöntemsel bağımsızlığı)
11
.
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin yürütme organı başta olmak üzere
diğer devlet organlarına karşı bağımsızlığının temel göstergesi olan İç-
tüzükte değişiklik öngören tekliflerin özel görüşme ve oylama yönte-
mine tabi tutulması, içtüzükleri parlamento aritmetiğine dayalı olarak
iktidar partisinin veya çoğunluğun iradesine bırakmak anlamına
gelecektir. Böyle bir sonuç ise kuvvetler ayrılığı prensibi ve parlamen-
ter sistemin temel değerleriyle bağdaşmamaktadır
12
.
11
Ergun ÖZBUDUN,
“Parlamento Kararları ve Yasama Meclislerinin İçtüzükleri”
,
AÜHFD, Y. 1979, C. 36, S. 1-4. s. 16.
12
Özellikle Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması hâlinde siyasi parti grup-
larının önerisi ve Genel Kurulun kararı üzerine temel kanun uygulamasına başvu-
rulabileceğine dair düzenleme (TBMM İçtüzüğü m. 91/b), Meclisin bağımsızlığı-
nın temel göstergesi olan İçtüzük üzerinde görüşme ve oylama yöntemi itibarıyla
parlamento çoğunluğunu elinde bulunduran parti veya partilere -bir diğer ifade
ile iktidar partisine- tasarrufta bulunma imkânı verecektir. Uygulamada özellik-
le iktidar partisinin grup önerileri ile muhalefet partileri grup önerilerinin kabul
edilme oranı kıyaslandığında bu durum daha net bir şekilde görülebilmektedir.