Background Image
Previous Page  275 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 275 / 441 Next Page
Page Background

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun

274

Anayasaya aykırılık iddiasıyla açılan iptal davasında Anayasa

Mahkemesi; temel kanunlara ilişkin tasarı ve tekliflerin görüşülmesin-

de ve oylanmasında özel bir yöntem benimsenmesinin, bu kapsamda-

ki tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda bölümler halinde görüşülmesi-

nin ve her bölümün hangi maddelerden oluşacağı hususunun Genel

Kurulun kararına bağlı tutulmasının temel kanun kapsamındaki tasarı

ve tekliflerin nitelik ve nicelik bakımından geniş kapsamlı olduğunu

gösterdiğine, bu şekildeki kapsamlı düzenlemelere ilişkin tasarı ve

tekliflerin madde sayılarının fazlalığı nedeniyle Genel Kurul çalış-

malarını aksatmaması amacıyla özel görüşme ve oylama usullerine

bağlanabileceğine ancak bu durumlar dışında özel görüşme ve oyla-

ma usulünün yaygınlaştırılmasına neden olabilecek düzenlemelerden

kaçınılması gerektiğine işaret etmiştir. Zira bu şekildeki düzenleme-

lerin milletvekillerinin yasama etkinliklerine gereği gibi katılmalarını

engelleyeceğine, demokratik hukuk devleti anlayışı ile bağdaşmayaca-

ğına ve Anayasanın 87. maddesi yönünden de sakıncalar doğuracağı-

na, bu tür anayasal sorunlara neden olunmaması için özel görüşme ve

oylama usullerine ilişkin esasların açıkça belirlenmesi gerektiğine, ta-

sarı ve tekliflerin bölümler hâlinde oylanması durumunda maddelerin

ayrı oylanması engellendiğinden milletvekillerinin bir bölüm içindeki

bazı maddeler hakkında farklı oy kullanabilme imkânlarının ellerin-

diğer özel kanunların yöneten temel ilkelerini oluşturur.

3. Bir sosyal veya siyasi hukuk düzenini oluşturur ve bunu dayanır.

4. Ülkenin hukuk düzeninde, kendi alanında mevzuatın yönelmesi gereken

esasları gösterir.

5. Yürürlüğünden önce uygulanan özel kanunları bazen zımnen ortadan kaldırır

veya onları tamamlayıcı bir işlevi yerine getirir.

6. Kendi alanındaki diğer kanunlar arasında ve özellikle bunlarında uygulama-

larında bir ahenk sağlama işlevini yerine getirir.

7. Belirli hukuk kurallarının bir araya getirilmesinden ibaret bir toplama kanun

olmadığından, içerdiği kuralları sistematik ve belirli bir düzen içerisinde orta-

ya koyar.

8. Değişik devletlerin meydana getirdikleri temel kanunlar arasında ceza kanun-

ları, uyguladıkları suç siyasetine göre kendilerine özgü nitelik taşırlar. Ancak

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin yürürlüğe girmesinden sonra özellikle

ceza ve usul kanunları itibariyle bu özellikler birleşme yoluna girmiştir.

9. Temel kanunları meydana getirildikten sonra, değişen sosyal şartlara göre

yapılacak değişiklik ve ilaveler tamamlayıcı işlev taşıyan temel kanunun siste-

mini bozmak riskini de ortaya çıkarır.

10.Bir suç ve ceza teorisini tatbiki şeklinde meydana getirilir. Nitekim Medeni

Kanunda aynı nitelikte

bir özellik arz etmektedir.”