Background Image
Previous Page  276 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 276 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Taner GEÇMEZ

275

den alındığına ve böylece oy kullanma yetkisinin demokratik olmayan

yöntemlerle sınırlandırıldığına hükmetmiş ve bu gerekçelerle madde-

yi yine iptal etmiştir

22

.

d. 30.6.2005 Tarihli ve 855 Sayılı Karar

23

766 sayılı Kararla yeniden düzenlenen 91. madde, Anayasa Mah-

kemesince iptal edildiğinden 30.6.2005 tarihli ve 855 sayılı Kararla ye-

niden düzenlenmiştir.

Teklifin gerekçesinde; diğer ülke parlamentolarında da bu yönde

özel yasama yöntemlerinin olduğu vurgulanarak kanunlarda ve İçtü-

zükte kapsamlı düzenlemeler öngören tasarı ve tekliflerin daha kısa

sürede sonuçlandırılması ve Genel Kurulun uzun süre bu tasarı ve

tekliflerle meşgul edilmemesi amacıyla özel bir görüşme yönteminin

gerekliliğine ihtiyaç olduğu belirtilmiştir. Ayrıca “temel kanun kavra-

mı” yerine “kapsamlı kanunlar” kavramına yer verildiği ve “kapsam-

lı” kavramından anlaşılması gerekenin kanunların veya İçtüzüğün en

az kırk maddesini değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı ve teklifler

olduğu, belirlenen özel görüşme ve oylama usulü ile ilgili olarak ob-

jektif bir çerçeve çizildiği, özel görüşme ve oylama usulünün belirlen-

22

Anayasa Mahkemesi, T. 29.4.2003 2003/30 E, 2003/38 K.

23

“Temel kanunlar

Madde 91. — a) Bir hukuk dalını sistematik olarak bütünüyle veya kapsamlı ola-

rak değiştirecek biçimde genel ilkeleri içermesi; kişisel veya toplumsal yaşamın

büyük bir bölümünü ilgilendirmesi; kendi alanındaki özel kanunların dayandığı

temel kavramları göstermesi, özel kanunlar arasında uygulamada ahenk sağlama-

sı, düzenlediği alan yönünden bütünlüğünün ve maddeler arasındaki bağlantıla-

rın korunması zorunluluğunun bulunması; önceki yasalaşma evrelerinde de özel

görüşme ve oylama usulüne bağlı tutulması gibi özellikleri taşıyan kanunları ve

İçtüzüğü bütünüyle veya kapsamlı olarak değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı

ve tekliflerin Genel Kurulda bölümler halinde görüşülmesine ve her bölümün en

çok otuz maddeyi geçmemek kaydıyla hangi maddelerden oluşacağına Hükü-

metin, esas komisyonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun oybirliği ile

önerisi üzerine Genel Kurulca karar verilebilir. Bu takdirde bölümler, maddeler

okunmaksızın maddenin görüşülmesindeki usule göre ayrı ayrı görüşülür ve bö-

lümdeki maddeler ayrı ayrı oylanır.

Milletvekilleri, esas komisyon veya Hükümet değişiklik önergeleri verebilir. Mil-

letvekilleri tarafından Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil her madde İçin iki

önerge verilebilir. Bölümler üzerindeki soru-cevap süresi, on beş dakika ile sınır-

lıdır. 81 inci maddenin diğer hükümleri saklıdır.

b) Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasi parti gruplarının

önerisi üzerine de (a) bendinde belirtilen yasama yönteminin uygulanmasına Ge-

nel Kurulca karar verilebilir.”