

TBB Dergisi 2013 (104)
Taner GEÇMEZ
275
den alındığına ve böylece oy kullanma yetkisinin demokratik olmayan
yöntemlerle sınırlandırıldığına hükmetmiş ve bu gerekçelerle madde-
yi yine iptal etmiştir
22
.
d. 30.6.2005 Tarihli ve 855 Sayılı Karar
23
766 sayılı Kararla yeniden düzenlenen 91. madde, Anayasa Mah-
kemesince iptal edildiğinden 30.6.2005 tarihli ve 855 sayılı Kararla ye-
niden düzenlenmiştir.
Teklifin gerekçesinde; diğer ülke parlamentolarında da bu yönde
özel yasama yöntemlerinin olduğu vurgulanarak kanunlarda ve İçtü-
zükte kapsamlı düzenlemeler öngören tasarı ve tekliflerin daha kısa
sürede sonuçlandırılması ve Genel Kurulun uzun süre bu tasarı ve
tekliflerle meşgul edilmemesi amacıyla özel bir görüşme yönteminin
gerekliliğine ihtiyaç olduğu belirtilmiştir. Ayrıca “temel kanun kavra-
mı” yerine “kapsamlı kanunlar” kavramına yer verildiği ve “kapsam-
lı” kavramından anlaşılması gerekenin kanunların veya İçtüzüğün en
az kırk maddesini değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı ve teklifler
olduğu, belirlenen özel görüşme ve oylama usulü ile ilgili olarak ob-
jektif bir çerçeve çizildiği, özel görüşme ve oylama usulünün belirlen-
22
Anayasa Mahkemesi, T. 29.4.2003 2003/30 E, 2003/38 K.
23
“Temel kanunlar
Madde 91. — a) Bir hukuk dalını sistematik olarak bütünüyle veya kapsamlı ola-
rak değiştirecek biçimde genel ilkeleri içermesi; kişisel veya toplumsal yaşamın
büyük bir bölümünü ilgilendirmesi; kendi alanındaki özel kanunların dayandığı
temel kavramları göstermesi, özel kanunlar arasında uygulamada ahenk sağlama-
sı, düzenlediği alan yönünden bütünlüğünün ve maddeler arasındaki bağlantıla-
rın korunması zorunluluğunun bulunması; önceki yasalaşma evrelerinde de özel
görüşme ve oylama usulüne bağlı tutulması gibi özellikleri taşıyan kanunları ve
İçtüzüğü bütünüyle veya kapsamlı olarak değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı
ve tekliflerin Genel Kurulda bölümler halinde görüşülmesine ve her bölümün en
çok otuz maddeyi geçmemek kaydıyla hangi maddelerden oluşacağına Hükü-
metin, esas komisyonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun oybirliği ile
önerisi üzerine Genel Kurulca karar verilebilir. Bu takdirde bölümler, maddeler
okunmaksızın maddenin görüşülmesindeki usule göre ayrı ayrı görüşülür ve bö-
lümdeki maddeler ayrı ayrı oylanır.
Milletvekilleri, esas komisyon veya Hükümet değişiklik önergeleri verebilir. Mil-
letvekilleri tarafından Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil her madde İçin iki
önerge verilebilir. Bölümler üzerindeki soru-cevap süresi, on beş dakika ile sınır-
lıdır. 81 inci maddenin diğer hükümleri saklıdır.
b) Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasi parti gruplarının
önerisi üzerine de (a) bendinde belirtilen yasama yönteminin uygulanmasına Ge-
nel Kurulca karar verilebilir.”