Background Image
Previous Page  274 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 274 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Taner GEÇMEZ

273

c. 10.4.2003 Tarihli ve 766 Sayılı Karar

19

713 sayılı Kararla yeniden düzenlenen 91. madde, Anayasa Mah-

kemesi tarafından iptal edildiğinden 10.4.2003 tarihli ve 766 sayılı Ka-

rarla yeniden düzenlenmiştir.

Teklifin gerekçesinde temel kanunlar ile İçtüzüğü bütünüyle veya

kapsamlı olarak değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı ve tekliflerin

hepsi için geçerli olacak özel bir görüşme ve oylama yönteminin tes-

pit edildiği ve her bölümün hangi maddelerden oluşacağı, bölümlerin

maddeler okunmaksızın ayrı ayrı görüşüleceği ve oylanacağı, bölüm-

ler üzerinde verilen önergelerin kabulü hâlinde o bölümün kabul edi-

len önergeler ile birlikte oylanacağı, bölümlerin görüşülmesinde mad-

delerin görüşülmesine ilişkin hükümlerin uygulanacağı ve bu suretle

Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçelerinin karşılanmaya çalışıldığı

belirtilmektedir

20

.

Ancak düzenlemenin metnine bakıldığında yine temel kanun kav-

ramının kapsamının nelerden ibaret olduğu yönünde bir tanımlamaya

gidilmediği ve dolayısıyla Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçeleri-

nin karşılanmadığı görülmektedir

21

.

doğuracağı hukuksal boşluk, kamu düzenini tehdit ve kamu yararını ihlal edici

nitelikte görüldüğünden iptal hükmünün, kararın Resmî Gazetede yayımlanma-

sından başlayarak üç ay sonra yürürlüğe girmesine karar verilmiştir.

19

“Madde 91. - Temel kanunları ve içtüzüğü bütünüyle veya kapsamlı olarak değiş-

tiren veya yürürlüğe koyan tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda bölümler halinde

görüşülmesine ve her bölümün hangi maddelerden oluşacağına, Hükümetin, esas

komisyonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun önerisi üzerine Genel

Kurulca karar verilebileceği gibi, Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması

halinde siyasi parti gruplarının önerisi üzerine Genel Kurulca üye tamsayısının

beşte üç çoğunluğunun oyu ile de karar verilebilir. Bu takdirde bölümler, madde-

ler okunmaksızın ayrı ayrı görüşülür ve oylanır. Bölümler üzerinde verilen öner-

gelerin kabulü halinde o bölüm kabul edilen önergeler ile birlikte oylanır.

Bölümlerin görüşülmesinde maddelerin görüşülmesine ilişkin hükümler uygulanır.”

20

Anayasa Komisyonu Raporu, Sırasayısı. 116, s.3

21

Komisyon görüşmelerinde temel kanunların belirlenmesi ve böylece kavramın

açıklığa kavuşturulması gerektiği ileri sürülmüştür. Ancak Komisyon Başkanı te-

mel kanun kavramının tanımlanmasının zorluğuna dikkat çekmiş ve her kanun

için belirleme yetkisinin Genel Kurula ait olması gerektiğini belirtmiştir. Bununla

birlikte temel kanunun genel özellikleri aşağıdaki şekilde belirtilmiş ve bu suretle

kavrama açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Bkz. Anayasa Komisyonu Raporu, Sıra-

sayısı. 116, s.6

“1.Kişisel ve toplumsal hayatın büyük ve geniş bir alanını düzenleyen ve kapsa-

yan kuralları bir araya getirir.

2. Kuralların bir kısmı, Ceza Kanununda olduğu gibi, çıkarılmış veya çıkarılacak