

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun
272
kısa sürede çıkarılması gerektiği gerekçesiyle
17
7.2.2001 tarihli ve 713
sayılı Kararla değiştirilmiştir.
Yapılan değişiklik doğrultusunda özel görüşme ve oylama usu-
lü tespit edilebilecek işler kapsamına ülkenin ekonomik ve teknolojik
gelişimi ile doğrudan ilgili olan yeniden yapılanma konularıyla ilgili
tasarı ve teklifler de dâhil edilerek temel kanun uygulamasının kapsa-
mı genişletilmiştir. Ayrıca 424 sayılı Kararda yer alan
“...Danışma Ku-
rulunun oybirliği önerisi üzerine Genel Kurulda karar verilebilir.”
hükmü
“...Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasi parti grupla-
rının önerisi üzerine Genel Kurulca üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun
oyu ile de karar verilebilir.”
şeklinde değiştirilmiştir. Böylece bir tasarı
veya teklifin temel kanun olarak görüşülmesine karar verilebilmesi,
Danışma Kurulunun oybirliği koşulundan çıkarılarak geniş bir uygu-
lama alanı sağlanmaya çalışılmıştır.
Ancak 713 sayılı Kararla değiştirilen 91. maddenin Anayasa’ ya ay-
kırılığından bahisle açılan iptal davasında Anayasa Mahkemesi; bahse
konu tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda görüşülmesinde uygulanacak
özel görüşme ve oylama usul ve esaslarının sınırlarının belirlenmemesi
suretiyle tasarı ve tekliflerin tümü veya maddeleri hakkında görüşme
yapılıp yapılmayacağı, soru ve cevap işlemine olanak sağlanıp sağlan-
mayacağı, ne kadar süre ile konuşma yapılacağı, önerge verilip veril-
meyeceği, tasarı ve tekliflerin tümünün oylanmasından önce madde-
lerinin oylanıp oylanmayacağı gibi hususların Genel Kurul tarafından
karara bağlanmasının genel, soyut, anlaşılabilir ve sınırlarının belirli
olmaması nedeniyle hukuki güvenlik ilkesini ihlâl ettiği ve
temel kanun
ve ülkenin ekonomik ve teknolojik gelişimi ile doğrudan ilgili yeniden yapı-
lanma kanunları kavramının
muğlak olması nedeniyle pek çok kanunun
bu kapsam içinde düşünülebileceği ve maddede öngörülen her tasarı
ve teklife özgü biçimde uygulanacak görüşme ve oylama usulünün
önceden bilinmesinin mümkün olmaması nedeniyle objektiflik sağla-
madığı, dolayısıyla da belirlilik, genellik, soyutluk ve öngörülebilirlik
özellikleri taşımamasının yasama yetkisinin amacına uygun biçimde
kullanılmasına elverişli olmadığı ve hukuk devleti ilkesiyle de bağdaş-
madığı gerekçeleriyle iptaline karar vermiştir
18
.
17
Gerekçe için bkz.
Anayasa Komisyonu Raporu, Sırasayısı. 586, s
. 1. (Sırasayısı
TBMMTD, T. 26.1.2001, D. 21, YY. 3, C. 53, B. 50’ nin sonuna eklidir.)
18
Anayasa Mahkemesi, T. 31.1.2002, 2001/129 E, 2002/24 K. İptal edilen kuralların