Background Image
Previous Page  273 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 273 / 441 Next Page
Page Background

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun

272

kısa sürede çıkarılması gerektiği gerekçesiyle

17

7.2.2001 tarihli ve 713

sayılı Kararla değiştirilmiştir.

Yapılan değişiklik doğrultusunda özel görüşme ve oylama usu-

lü tespit edilebilecek işler kapsamına ülkenin ekonomik ve teknolojik

gelişimi ile doğrudan ilgili olan yeniden yapılanma konularıyla ilgili

tasarı ve teklifler de dâhil edilerek temel kanun uygulamasının kapsa-

mı genişletilmiştir. Ayrıca 424 sayılı Kararda yer alan

“...Danışma Ku-

rulunun oybirliği önerisi üzerine Genel Kurulda karar verilebilir.”

hükmü

“...Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasi parti grupla-

rının önerisi üzerine Genel Kurulca üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun

oyu ile de karar verilebilir.”

şeklinde değiştirilmiştir. Böylece bir tasarı

veya teklifin temel kanun olarak görüşülmesine karar verilebilmesi,

Danışma Kurulunun oybirliği koşulundan çıkarılarak geniş bir uygu-

lama alanı sağlanmaya çalışılmıştır.

Ancak 713 sayılı Kararla değiştirilen 91. maddenin Anayasa’ ya ay-

kırılığından bahisle açılan iptal davasında Anayasa Mahkemesi; bahse

konu tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda görüşülmesinde uygulanacak

özel görüşme ve oylama usul ve esaslarının sınırlarının belirlenmemesi

suretiyle tasarı ve tekliflerin tümü veya maddeleri hakkında görüşme

yapılıp yapılmayacağı, soru ve cevap işlemine olanak sağlanıp sağlan-

mayacağı, ne kadar süre ile konuşma yapılacağı, önerge verilip veril-

meyeceği, tasarı ve tekliflerin tümünün oylanmasından önce madde-

lerinin oylanıp oylanmayacağı gibi hususların Genel Kurul tarafından

karara bağlanmasının genel, soyut, anlaşılabilir ve sınırlarının belirli

olmaması nedeniyle hukuki güvenlik ilkesini ihlâl ettiği ve

temel kanun

ve ülkenin ekonomik ve teknolojik gelişimi ile doğrudan ilgili yeniden yapı-

lanma kanunları kavramının

muğlak olması nedeniyle pek çok kanunun

bu kapsam içinde düşünülebileceği ve maddede öngörülen her tasarı

ve teklife özgü biçimde uygulanacak görüşme ve oylama usulünün

önceden bilinmesinin mümkün olmaması nedeniyle objektiflik sağla-

madığı, dolayısıyla da belirlilik, genellik, soyutluk ve öngörülebilirlik

özellikleri taşımamasının yasama yetkisinin amacına uygun biçimde

kullanılmasına elverişli olmadığı ve hukuk devleti ilkesiyle de bağdaş-

madığı gerekçeleriyle iptaline karar vermiştir

18

.

17

Gerekçe için bkz.

Anayasa Komisyonu Raporu, Sırasayısı. 586, s

. 1. (Sırasayısı

TBMMTD, T. 26.1.2001, D. 21, YY. 3, C. 53, B. 50’ nin sonuna eklidir.)

18

Anayasa Mahkemesi, T. 31.1.2002, 2001/129 E, 2002/24 K. İptal edilen kuralların