Background Image
Previous Page  272 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 272 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Taner GEÇMEZ

271

2. Temel Kanun Hakkındaki Parlamento Kararları

a. 16.5.1996 Tarihli ve 424 Sayılı Karar

13

Türkiye Büyük Millet Meclisinin daha hızlı ve etkin bir şekilde

yasama faaliyetlerini yürütebilmesi amacıyla 16.5.1996 tarihli ve 424

sayılı Kararla İçtüzükte bir dizi değişiklik yapılmıştır. Bu değişiklikler-

le neticesinde parlamento hukukumuza kazandırılan müesseselerden

biri de İçtüzüğün 91. Maddesinde düzenlenen temel kanundur.

Bu düzenlemeyle, kanun yapma sürecinin yavaş işlediğine konu-

sunda parlamento hukukumuza yöneltilen eleştiriler bir nebze olsun

karşılanmaya çalışılmıştır. 91. maddenin gerekçesinde de bu hususa

vurgu yapıldığını görmekteyiz

14

. Ancak gerekçede belirtildiği üzere

demokratik usul ve kurallar içinde bir yöntem tespiti amacıyla uygu-

lanacak özel görüşme ve oylama usulünün Danışma Kurulunun

oy-

birliğiyle

önermesi koşuluna bağlanması, temel kanun uygulamasının

uygulanabilirliğini ortadan kaldırmıştır

15

.

b. 7.2.2001 Tarihli ve 713 Sayılı Karar

16

İçtüzüğün 91. maddesi, Meclisin daha hızlı, verimli, etkin ve

sağlıklı çalışabilmesi ve ihtiyaç duyulan kanunların mümkün olan en

13

“Madde 91- Temel Kanunları ve İçtüzüğü bütünüyle veya kapsamlı olarak değiş-

tiren veya yürürlüğe koyan tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda görüşülmesinde

uygulanacak özel görüşme ve oylama usulü tespitine, Hükümetin, esas komis-

yonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun oybirliği önerisi üzerine Genel

Kurulda karar verilebilir.”

14

“91 inci madde olarak eklenen bu hükümle; Medenî Kanun, Ceza Kanunu, Ticaret

Kanunu gibi temel kanunları veya İçtüzüğü bütünüyle değiştiren kanun tasarı ve

tekliflerin Genel Kurulda özel bir görüşme usulüyle ele alınabilmesi imkânı sağ-

lanmış ve bu tür tasarıların kısa bir sürede sonuçlandırılabilmesi amaçlanmıştır.

Ancak, bu imkânı sağlarken İçtüzüğün diğer hükümleri ile çelişki doğurmaya-

cak şekilde, demokratik usul ve kurallar içinde bir yöntem tespiti için Danışma

Kurulu devreye sokulmuş ve bu tespit yapılırken de oybirliği şartı konmuştur.”

Bkz. Anayasa Komisyonu Raporu, Sırasayısı. 13, s. 4-5. (Sırasayısı TBMMTD, T.

8.5.1996, D. 20, YY. 1, C. 5, B. 49’ un sonuna eklidir.)

15

Temel kanun uygulamasının ilk örneği olması hasebiyle ve konuya ışık tutma-

sı bağlamında özel görüşme ve oylama yöntemi hakkında alınan karar için bkz.

TBMMTD

,

T. 20.10.1999, D. 21, YY. 2, C. 14, B. 9, s. 174 vd.

16

“Madde 91- Temel kanunları, içtüzüğü ve ülkenin ekonomik ve teknolojik gelişimi

ile doğrudan ilgili yeniden yapılanma kanunlarını bütünü ile veya kapsamlı olarak

değiştiren görüşme ve oylama usulü ile maddeler üzerinde önerge verilip verileme-

yeceğinin tespitine; Hükümetin, esas komisyonun veya grupların teklifi, Danışma

Kurulunun önerisi üzerine Genel Kurulca karar verilebileceği gibi, Danışma Kuru-

lunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasi parti gruplarının önerisi üzerine Ge-

nel Kurulca üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyu ile de karar verilebilir.”