Background Image
Previous Page  107 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 473 Next Page
Page Background

4857 Sayılı İş Kanunu’nun ve İlgili Mevzuatın Kadın İşçiler İle İlgili Hükümlerine Genel Bir Bakış

106

4 ) Kadın İşçilerin Ağır ve Tehlikeli İşlerde Çalıştırılması

Yasağı

Ağır ve tehlikeli işler, insan sağlığına zarar verebilecek nitelik-

te olduklarından, fiziksel yapı olarak erkeklere nazaran daha zayıf

olan kadınların bu nitelikteki işlerde çalıştırılmaları kadın sağlığı ba-

kımından sakıncalar doğurabilir

48

. Dolayısıyla kadın işçilerin bir ta-

kım ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılmaları yasaklanmışken, bir takım

nispeten daha az tehlikeli işlerde çalıştırılmaları ise belirli koşullara

bağlanmıştır

49

.

Hangi işlerin ağır ve tehlikeli işlerden sayılacağı İş Kanunu’nun 85.

maddesinin ikinci fıkrasında öngörüldüğü üzere Sağlık Bakanlığı’nın

görüşü alınmak suretiyle, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca

hazırlanacak yönetmelikle belirlenecektir

50

,

51

. Söz konusu yönetmelik

16 Haziran 2004 tarihinde yürürlüğe girmiştir

52

.

Söz konusu yönetmelik hükümlerine göre ise, hangi işlerin ağır

ve tehlikeli iş olarak addedileceği liste halinde düzenlenmiştir. Yö-

netmeliğin 9. maddesine göre, hangi işlerin ağır ve tehlikeli işlerden

sayılacağı, kadınlarla 16 yaşını doldurmuş fakat 18 yaşını bitirmemiş

genç işçilerin hangi çeşit ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılabilecekleri

48

Kandemir, s. 427.

49

AB’nin 76/207 sayılı Eşit İşlem Yönergesi de(Council Directive 76/207/EEC of

9 February 1976 On The İmplementation Of The Principle Of Equal Treatment

For Men and Women As Regards Access To Employment, Vocational Training

And Promotion and Working Conditions) üye devletlere işin niteliği veya çalış-

ma koşulları itibariyle cinsiyetin belirli olduğu mesleki faaliyetler veya mesleki

eğitim dallarını Direktifin kapsamı dışında bırakma yetkisi tanımıştır( md. 2/2).

Aynı yönde Avrupa Birliği Adalet Divanı da üye devletlerin kamu güvenliğini

sağlamak üzere bilhassa tehlike arz eden durumlarda ateşli silah taşıyan polis gö-

revlilerinin veya Kraliyet deniz Kuvvetlerindeki görevlerin sadece erkekler tara-

fından yapılabilmesini uygun bulmuştur. ( ATAD, C- 222/84, M. Jonston&Chief

Constable Of The Royal Ulstar Constabulary, 15.05.1986, kararın tam metni için

bkz.:

http://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/,

15.04.2010, 16.05).

50

4857 saylı İş Kanunu, 1475 saylı İş Kanunu’ndan farklı olarak, ağır ve tehlikeli

işlerin tespitinin tüzükle değil, yönetmelikle düzenlenmesini öngörmektedir.

51

Esasen 30.06.2012 Tarihinde kabul edilen 6331 sayılı İŞ Sağlığı ve Güvenliği Kanu-

nu İş Kanunu’nun 85. maddesini mülga etmiştir. Fakat Kanunda öngörülen Yö-

netmelikler henüz düzenlenmediğinden 6331 sayılı Kanunun geçici 2. maddesin-

de, 4857 sayılı Kanuna göre yürürlüğe konulan yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı

olmayan hükümleri, bu Kanunda öngörülen yönetmelikler yürürlüğe girinceye

kadar uygulanmaya devam olunur, hükmü öngörülmüştür. Dolayısıyla “Ağır ve

Tehlikeli İşler Yönetmeliği” halen yürürlüktedir.

52

“Ağır ve Tehlikeli İşler Yönetmeliği” RG, 16.06.2004, No: 25494.