

Anonim Şirketlerde Esas Sermaye Artırımında Pay Sahiplerinin Hakları
32
hipleri önerilme hakkına sahip değildir.
43
Önerilmeye muhatap olma
hakkı, şarta bağlı sermaye artırım sisteminde rüçhan hakkının işlevini
görmek üzere tasarlanmış bir haktır. Bu nedenle de rüçhan hakkı ile
aynı amaca yönelik olarak düzenlenmiştir. Bu çerçevede ancak rüçhan
hakkının varlığı durumunda önerilmeye muhatap olmak hakkından
söz edilebilir. Rüçhan hakkının kaldırılması durumunda, önerilmeye
muhatap olma hakkının da kaldırıldığı kabul edilir. Sonuç olarak öne-
rilmeye muhatap olma hakkı, rüçhan hakkının sınırları kapsamında
kullanılabilecek bir haktır.
2. Önerilmeye Muhatap Olma Hakkının Sınırları
Önerilme hakkına ilişkin hüküm emredici nitelikte olduğu için bu
hak sadece haklı sebeplerin varlığında kaldırılabilir veya sınırlandı-
rılabilir, TTK m.466/II. Haklı sebep şirketin menfaati yönünden de-
ğerlendirilmeli, eşit işlem ve hakların sakınılarak kullanılması ilkesine
uygun sınırlandırma yapılmalıdır. Madde gerekçesinde piyasa şartla-
rının haklı sebep olarak kabul edilmesi gerektiği ifade edilmektedir.
Buna gerekçe olarak, sermaye artırımı gibi hayati bir konuda şirket
imkânlarının kısıtlanmasının piyasanın gerçeklerine uymayacağı söy-
lenebilir. Örneğin şirket tarafından çıkarılan değiştirme ve alım hakkı
ile donatılmış tahvillerin tamamının iyi şartlarda alınması teklifi, piya-
sa şartları anlamında haklı sebep olarak kabul edilip, önerilmeye mu-
hatap olma hakkının belli bir oranda sınırlandırılabilir veya tamamen
kaldırılabilir.
Önerilmeye muhatap olma hakkının sınırlandırılmasının sınırları-
nı TTK m.466/III belirlemektedir. Maddeye göre şarta bağlı sermaye
artırımı için gerekli olan rüçhan ve önerilmeye muhatap olma hakla-
rının kaldırılması veya sınırlandırılmasından dolayı, hiç kimse haklı
görülmeyecek bir şekilde yararlandırılamaz veya kayba uğratılamaz.
Düzenlemede, getirilecek sınırlamanın eşit işlem ilkesine uygun ola-
rak yapılması bir kez daha vurgulanmakta, önerilme hakkının kaldı-
rılmasının, belli kişilere haksız yarar sağlamaması ve bu yolla ileride
belli kişilerin hâkimiyeti ele geçirmesinin yolunun açılmaması gerekli-
liği ortay konmaktadır.
43
TTK m.466/I madde gerekçesi.