

TBB Dergisi 2013 (106)
Özcan ÖZBEY
49
Sözleşme’de öngörülmüş olandan daha geniş ölçüde sınırlandırılmalarını
amaçlayan bir etkinliğe girişme ya da eylemde bulunma hakkı verdiği biçi-
minde yorumlanamaz.”
Açıktır ki, bir hakkın içeriği üzerinde bir sınırlama, o hakkın yok
edilmesi gibi bir şeydir. Aynı zamanda, 2. fıkrada sayılan koşullardan
herhangi biri söz konusu olduğunda ulusal otoriteler müdahale et-
mekle yükümlü tutulmamışlardır, çünkü bu söz konusu hakkın içeri-
ğine bir sınırlama getirme anlamına gelirdi. Örneğin, kişinin şöhretine
ya da şerefine halel gelmesi her durumda bir suç ya da tazminat nede-
ni olarak görülmemelidir. Benzer tarzda, kamu önünde yargı gücünün
otoritesini tehlikeye atacak türden açıklamalar, böyle bir eleştiri her
yapıldığında cezalandırılmamalıdır. Başka biçimde söylenecek olursa,
ifade özgürlüğü hakkının kullanımı üzerinde bir kısıtlama ya da ce-
zai tedbir belirleme ve uygulama konusunda kamu otoritelerinin bir
yükümlülüğü yoktur, sadece böyle bir olanağı vardır. Farklı bir yakla-
şım, haklar ve değerler ya da çıkarlar arasında bir hiyerarşiye yol açar
ve ifade özgürlüğünün, örneğin insanlık onurunu ve şerefini koruma
hakkının, ahlâkın veya kamu düzeninin ardından listenin sonuna yer-
leştirilmesiyle sonuçlanırdı. Veya böyle bir hiyerarşi, hakların eşitliği-
ni sağlayan ve bir hakkın kullanımı üzerinde daimi sınırlamalara izin
vermeyen Sözleşmeye de aykırı olurdu.
15
Sözleşmeye uygun ifade özgürlüğü kısıtlama koşulları aşağıda
açıklanmıştır.
B. KISITLAMANIN YASAYLA ÖNGÖRÜLMESİ
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 10. maddesi 2. fıkrasında
belirtilen kısıtlamaların en temel koşulu, kısıtlama ve yaptırıma bağ-
lamanın yasayla öngörülmüş olmasıdır.
16
Bu koşul gereğince ifade
özgürlüğünün kullanılmasına yapılacak her hangi bir müdahalenin
ülkenin yasalarında bir temeli olması gereklidir. Kural olarak bunun
anlamı, parlamento tarafından kabul edilmiş yazılı ve aleni bir yasa
15
Macovei, Monica, “İfade Özgürlüğü”, Avrupa Konseyi İnsan Hakları El Kitapları,
Avrupa Konseyi İnsan Hakları Genel Müdürlüğü, Strasbourg, 2001, s. 36.
16
Koçak, Mustafa, “Düşünceyi Açıklama ve Yayma Özgürlüğünün Bir Sınırlama
Nedeni Olarak Cumhuriyetin Nitelikleri”, Hukuk, Ekonomi ve Siyasal Bilimler
Aylık E- Dergi, Kasım 2003, Sayı 21,
http://www.e-akademi.org/makaleler/mkocak-1.htm, Erişim: 11.01.2010.