

TBB Dergisi 2013 (106)
Özcan ÖZBEY
55
valı devletin takdir yetkisini makulce, dikkatlice ve iyi niyetle kullanıp
kullanmadığını belirlemekle sınırlıdır; Mahkeme’nin yapması gereken
şey, şikayet konusu müdahaleye bir bütün olarak olayın şartları ışı-
ğında bakmak ve müdahalenin ‘izlenen meşru amaçla orantılı’ olup
olmadığına ve ulusal makamlar tarafından müdahaleyi haklı kılmak
için gösterilen gerekçelerin ‘ilgili ve yeterli’ olup olmadığına karar
vermektir (bk. 26.11.1991 tarihli Sunday Times – Birleşik Krallık (no.
2) kararı, parag. 50). Mahkeme bunu yaparken, ulusal makamların
Sözleşme’nin 10. maddesinde yer alan prensiplere uygun standartları
uyguladıklarına ve ayrıca konuyla ilgili maddi olayların kabul edilebi-
lir bir değerlendirmesine dayandıklarına ikna olmalıdır (bk. yukarıda
geçen Jersild kararı, parag. 31).”
Dink / Türkiye davasında
29
Mahkeme, Fırat Dink’i Türklüğe ha-
karetten dolayı mahkum etmenin, demokratik bir toplumda ifade öz-
gürlüğünün meşru biçimde sınırlanmasının temel koşulu olan “üstün
toplumsal gerekliliğe” hiçbir şekilde hizmet etmediği sonucuna var-
mıştır. Mahkeme’ye göre, “Fırat Dink’in mahkumiyetinin Yargıtay
tarafından onaylanması tek başına ya da ilgiliyi aşırı milliyetçi mili-
tanlara karşı koruma önlemlerinin yokluğu olgusuyla birlikte dikka-
te alındığında, ifade özgürlüğüne haksız bir müdahale niteliğini taşı-
maktadır.” Bu düşüncelerle Sözleşme’nin 10. maddesinin ihlal edildiği
kabul edilmiştir.
Anılan İçtihatlara göre 10. maddenin 2. fıkrasında belirtilen “ge-
reklilik”
“
acil bir sosyal ihtiyaç” anlamındadır. Akit devletlerin milli
organları, anılan ihtiyacın mevcut olup olmadığının değerlendirilmesi
konusunda belli bir takdir hakkına sahiptir.
30
Ancak bağımsız bir milli
mahkeme tarafından verilen kararlar da dahil olmak üzere, bütün mil-
li organların karar ve işlemleri, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin
denetimindedir. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi bu sebeple, bir
“sınırlama”nın, Sözleşme’nin 10. maddesinin güvencesinde olan ifade
özgürlüğü ile bağdaşıp bağdaşmadığı konusunda nihai kararı verme
yetkisini haizdir.
31
29
Bkz. Dink / Türkiye davası, 14.09.2010, Kar. No: 13160, Başvuru No: 2668/07, (Prg.
136) karar metni için bkz.
https://aihm.anadolu.edu.tr/aihmgoster.asp?id=13160,ve
http://www.inhak.adalet.gov.tr/,e.t. 18.08.2012.
30
Özbey, a.g.e., s. 354.
31
Çalışkan, a.g.e., s. 55.