

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Işığında İfade Özgürlüğü Kısıtlamaları
54
Almanya” kararı prg.42).
27
AİHM, daha yakın tarihli olan Kayasu / Türkiye kararında
28
da
benzer prensipleri ortaya koyarak şu değerlendirmelerde bulunmuş-
tur:
“(i) İfade özgürlüğü, demokratik toplumun esaslı temellerinden
biri olup, demokratik toplumun ilerlemesi ve her bir bireyin kendini
geliştirmesinin temel şartlarından birini oluşturur. İfade özgürlüğü,
10. maddenin sınırları içinde, sadece lehte olduğu kabul edilen veya
zararsız veya ilgilenmeye değmez görülen ‘haber’ ve ‘düşünceler’ için
değil, ama ayrıca devletin veya nüfusun bir bölümünün aleyhinde
olan, onlara çarpıcı gelen, onları rahatsız eden haber ve düşünceler
için de uygulanır. Bunlar çoğulculuğun, hoşgörünün ve açık fikirlili-
ğin gerekleridir; bunlar olmaksızın demokratik toplum olmaz. İfade
özgürlüğü, Sözleşme’nin 10. maddesindeki bazı istisnalara tabidir;
ancak bu istisnalar dar yorumlanmalıdır ve kısıtlamaların gerekliliği
ikna edici bir şekilde ortaya koyulmalıdır (bkz. şu kararlar, 07.12.1976
tarihli Handyside – Birleşik Krallık kararı, parag. 49; 08.07.1986 tarihli
Lingens – Avusturya kararı, parag. 41; ve 23.09.1994 tarihli Jersild –
Danimarka kararı, parag. 37).
(ii) Sözleşme’nin 10(2). fıkrası anlamında ‘gerekli’ kavramı, ‘top-
lumsal ihtiyaç baskısı’ varlığını ima eder. Sözleşmeci Devletler böyle
bir ihtiyacın var olup olmadığını değerlendirirken, belirli bir takdir
alanına sahiptirler; ulusal takdir alanı, Avrupa denetimiyle el ele yürü-
mektedir. Bu denetim, hemmevzuatı ve hem de bağımsız mahkemeler
tarafından verilmiş de olsa bu mevzuatı uygulayan mahkeme kararla-
rını da kapsar. Dolayısıyla Mahkeme, bir ‘kısıtlama’nın Sözleşme’nin
10. maddesiyle korunan ifade özgürlüğüyle bağdaştırılabilir olup ol-
madığı konusunda nihai kararı vermekle yetkilendirilmiştir.
(iii) Bu denetim yetkisini kullanırken Mahkeme’nin görevi yetkili
ulusal makamların yerini almak değil, fakat ulusal makamların tak-
dir yetkileri gereğince verdikleri kararları Sözleşme’nin 10. maddesine
göre denetlemektir. Bu demek değildir ki, Mahkeme’nin denetimi da-
27
Kararın Türkçe metni için bkz. Doğru, a.g.e., s. 571 vd.
28
Kayasu /Türkiye davası, 13.11.2008, Kar. No: 10308, BaşvuruNo: 64119/00, (Prg. 88-
89) karar metni için bkz.
https://aihm.anadolu.edu.tr/aihmgoster.asp?id=10308,
e.t. 18.08.2012.