Background Image
Previous Page  110 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 110 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Zeynep Derya TARMAN

109

yetkili mahkemeler ile örtüşecektir. Dolayısıyla 5. yetki havayollarına

karşı açılacak davaların çok büyük bir oranda artmasına neden olma-

yacaktır.

38

Uçak biletlerini ikametgahları dışında başka bir ülkeden sa-

tın alan küçük bir grup yolcu 5. yetkiden faydalanacaktır. Bu durum da

sigorta primlerinin ve bununla bağlantılı olarak uçak bilet fiyatlarının

önemli derecede artmasına neden olmayacaktır.

39

Buna karşılık, 5. yet-

kinin tamamen ABD’nin ve ABD vatandaşlarının çıkarlarına hizmet

edeceği ve bu durumun yargılamada farklılıklara yol açacağı da iddia

edilmektedir.

40

Zira ABD, mümkün olan en yüksek tazminatı elde et-

mek isteyen davacılar bakımından hedef ülke konumundadır. Dolayı-

sıyla 5. yetki, ABD vatandaşlarının ve ABD’de süresiz oturma iznine

sahip kişilerin ABD mahkelemelerinde talepte bulunmalarına olanak

sağlamakta ve bu kişileri tazminat davasını yabancı bir devlet mah-

kemesinde açma zorunluluğundan kurtarmaktadır. Bu düzenleme sa-

yesinde, ABD’de ikamet eden bir yolcu havayolu kazasının Montreal

Sözleşmesi’ne taraf bir ülkede meydana gelmesi şartıyla Amerikan

mahkemelerinde dava açabilecektir.

Montreal Sözleşmesi m. 33/f.2’de düzenlenmiş bulunan bu ek

mahkemenin yetkisi 4 şartın gerçekleşmesi halinde kabul edilmiştir:

(i) Zarar yolcunun ölümünden veya yaralanmasından kaynaklanmalı-

dır. Bu nedenle yüke gelen zararlar bu kapsamda değildir. Bu hüküm

aynı şekilde bagajdan kaynaklanan taleplere de uygulanmaz. Ölüm

veya yaralanmadan kaynaklanan talebe ilişkin olayda bagaj da kay-

bolmuş veya zarara uğramışsa, bagaja ilişkin talep m. 33/f.1’de sayılan

yer mahkemelerinden birinde ileri sürülmelidir. Bu konuda, yolcunun

esas ve daimi ikametgahı mahkemesinin yetkisi yoktur. (ii) Yolcu-

nun kazanın gerçekleştiği esnada esas ve daimi ikametgahı o yerde

bulunmalıdır. Yolcunun ikametgahı mahkemesinin yetki kazanması

açısından yolcunun vatandaşlığı önem taşımamaktadır (m. 33/f.3).

(iii) Taşıyıcının hizmet faaliyetlerini kendi hava taşıtı veya ticari bir

anlaşma uyarınca bir başka taşıyıcının hava aracıyla o ülkeye veya

o ülkeden gerçekleştirmesi gerekmektedir. Ticari anlaşma terimi m.

33/f.3’te tanımlanmıştır. Buna göre, ticari anlaşma acente anlaşması

dışında taşıyıcılar arasında yolcuların hava yoluyla taşınmasına iliş-

38

Pradhan, s. 728.

39

Pradhan, s. 730.

40

Moore, s. 231.