Background Image
Previous Page  117 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 117 / 505 Next Page
Page Background

Montreal Sözleşmesi’nin Yetki ve Tahkime İlişkin Hükümleri

116

eşya taşıma sözleşmesinin, sözleşmenin kuruluşu sırasında taşıyıcının

esas işyerinin

55

bulunduğu ülke hukuku ile en sıkı ilişkili olduğu ka-

bul edilecektir. Taşıyıcının esas işyerinin bulunduğu ülke hukukunun

uygulanması için bu yerin aynı zamanda yüklemenin veya boşaltma-

nın yapıldığı ülke veya gönderenin esas işyerinin bulunduğu ülke ile

örtüşmesi gerekir. Yükleme ve boşaltma limanlarından kasıt, taraflar

arasındaki taşıma sözleşmesinde belirtilen limanlardır. Fiilen yükleme

veya boşaltma yapılan limanların bulunduğu yer, uygulanacak hukuk

bakımından bir önem taşımamaktadır.

56

MÖHUK m. 29/f.2, uygula-

nacak hukukun tespitinde sözleşmenin kurulduğu anı esas almış ol-

duğundan taşıyıcının esas işyerinin daha sonra değişmesinin de bir

önemi bulunmamaktadır. MÖHUK m. 29’daki şartlara uygun düşme-

yen bir eşya taşıma sözleşmesi söz konusu ise, diğer bir ifadeyle taşı-

yıcının esas işyerinin bulunduğu ülke aynı zamanda yüklemenin veya

boşaltmanın yapıldığı ülke veya gönderenin esas işyerinin bulunduğu

ülke değil ise, sözleşmelere ilişkin genel kural olan MÖHUK m. 24 uy-

gulanır.

57

MÖHUK m. 29, yalnızca eşya taşıma sözleşmelerine ilişkin oldu-

ğundan bu kuralın kıyasen dahi yabancılık unsuru içeren yolcu ta-

şıma sözleşmelerine uygulanması mümkün değildir.

58

Yolcu taşıma

sözleşmesinden kaynaklanan uyuşmazlıklar, öncelikle milletlerarası

antlaşma hükümlerine göre; antlaşmanın bulunmaması halinde m.

24 uyarınca uygulanacak ülke hukukuna göre karara bağlanacaktır.

59

MÖHUK m. 24’ün ilk üç fıkrası hukuk seçimine ilişkindir. Tarafların

uygulanacak hukuku seçmemiş olmaları durumunda uygulanacak

hukuk sözleşmeyle en sıkı ilişkili olan hukuktur.

55

Taşıyıcının esas işyeri, taşıyıcının faaliyetlerini fiilen yerine getirdiği yer olup ta-

şıma şirketinin kurulduğu yer olarak değerlendirilmemelidir. Uygulamada, taşı-

yıcının işini bir alt taşıyıcıya yaptırması sıkça karşılaşılan bir durum olup m. 29

kapsamında taşıyıcı taşıma işini üstlenen kişi olarak kabul edildiğinden taşıma

işini fiilen kendisinin yapıp yapmadığı önem taşımamaktadır. Bkz. Ekşi, s. 117-

118.

56

Ekşi, s. 94.

57

Çelikel/Erdem, s. 387. Bu durumda m. 29/f.3 uyarınca uygulanacak hukukun tes-

pit edilmesi gerektiği, halin bütün şartlarına göre eşya taşıma sözleşmesiyle daha

sıkı ilişkili bir hukukun bulunması halinde bu hukukun uygulanacağı hakkında

bkz. Ekşi, s. 94.

58

Ekşi, s. 105.

59

Çelikel/Erdem, s. 388.