

Tbmm’nin Kamu Başdenetçisi Seçme İşlemlerinin Yargısal Denetimi Üzerine Bir Çözümleme
122
Resmi Gazete’de yayımlanır. Başkaca bir organ ya da kurum içtüzük
yapma konusundaki Meclisin bu özerk düzenleme yetkisine katıla-
maz
5
. Bu nedenle, şekli ölçüt, içtüzükleri yalnızca yasalardan ayıran
bir işleve sahiptir; diğer parlamento kararları arasında içtüzüklerin
niteliğini saptamaya elverişli bir ölçüt teşkil etmez. İçtüzükleri diğer
parlamento kararlarından farklılaştıran özellik, ancak maddi ölçüt
araştırması ile ortaya konulabilir: Maddi ölçüt bakımından, içtüzük-
ler, meclislerin kendi iç örgütlenmelerini, çalışma ve faaliyetlerini
düzenlemek amacıyla
kural koyan
yasama işlemleridir. İçtüzüklerin
düzenleme alanının içe dönük ve Meclis çalışmalarıyla sınırlı olma-
sı, onları bir taraftan yasalardan ayırdığı gibi
6
, diğer taraftan, birel
ve sübjektif nitelikli üye seçme-atama işlemlerinden uzaklaştırır.
İçtüzüklerin, kural olarak, sadece yasama meclisi üyelerini bağla-
ması, meclis dışında bir uygulama alanına sahip olmaması, kişilerin
statüleri üzerinde hukuki etki doğurmalarına engeldir. Dolayısıyla,
konusu Kamu Denetçiliği Kurumu’nda görev yapmak üzere başde-
netçi seçmek olan birel nitelikli bir işlemin, içtüzük düzenlemesi ni-
teliğinde olduğu ya da içtüzük kapsamına giren bir konuyu düzen-
lediği gerekçesiyle Anayasa Mahkemesi önünde norm denetimine
tabi tutulması olanaklı değildir.
B. Anayasa Mahkemesi’nin Başvurduğu Hukuka Uygunluk
Bloku Seçim İşlemi Üzerinde Etkili Bir Yargı Denetimi
Gerçekleştirmeye Elverişli Değildir
Daha önce belirtildiği gibi, kamu başdenetçisi seçme işlemi, Ana-
yasa Mahkemesi’nin norm denetimine tabi meclis kararlarından de-
ğildir. Yine de, seçim işleminin meclisteki siyasi partilerce çekişme
konusu yapılarak Anayasa Mahkemesi önüne getirilmesi ve Anayasa
Mahkemesi’nin de başvuruyu ilk inceleme aşamasında reddetmemesi
olasılığı akla gelebilir. Bu olasılıkta bile şöyle bir sorun ortaya çıkmak-
tadır: Anayasa Mahkemesi bu işlemleri hangi normlara göre yargıla-
yacaktır?
5
Erdoğan Teziç,
Türk Parlamento Hukukunun Kaynakları ve İlgili Anayasa Mahkemesi
Kararları
, Fakülteler Matbaası, İstanbul, 1980, s. 22 vd.
6
Bülent Tanör ve Necmi Yüzbaşıoğlu,
1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku
,
Beta Yayıncılık, 9. Bası, İstanbul, 2009, s. 243