Background Image
Previous Page  128 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Nazile İrem YEŞİLYURT

127

Genel Kurulunca onaylanıp Resmi Gazete’de yayımlanan, Sayıştay’a

üye seçimine ilişkin TBMM Bütçe Plan Komisyonu kararının iptali is-

temiyle açılan davayı ise, organik ölçüt bakımından bir idari işlem bu-

lunmadığı gerekçesiyle görevsizlik kararı vererek reddetmiştir. Mah-

keme, işlevsel ve biçimsel ölçüte de değinmekle birlikte, dava konusu

işlemi tesis eden bir “idari makam” araştırmasına ağırlık vermiştir.

“Kuvvetler ayrılığı ilkesini benimsemiş olan Anayasamızda

TBMM’nin görev ve yetkileri yasama bölümünde düzenlenmiştir. Bu

haliyle TBMM genel kurulunun ve TBMM İç Tüzüğüne göre oluştu-

rulmuş olan Plan ve Bütçe Komisyonunun Anayasa sistemimiz içinde

“idari makam” olarak düşünülmesi hiç bir şekilde mümkün değildir.

TBMM Başkanlığınca TBMM’de görev yapan personel hakkında tesis

edilen işlemlere karşı açılan davalarda ise, bu işlemler fonksiyonel açı-

dan idari nitelik taşıdığından ve TBMM Genel Kurulu ve Komisyonla-

rının bir tasarrufu olarak düşünülemiyeceğinden durum uyuşmazlık

konusu işten farklı bir niteliğe bürünmekte ve bu konudaki davalar

idari yargı mercilerinin görev alanına girmektedir. Açıklanan duruma

göre, ‘idari bir makam’ olarak kabul edilemiyeceği tartışmasız olan ya-

sama organının Sayıştaya üye seçilmesiyle ilgili olarak Plan ve Bütçe

Komisyonunca yapılan ve TBMM Genel Kurulunca onaylanmış olan

tasarrufun idari yargı denetimine tabi tutulması olanak dışıdır.”

13

Esasen bir yüksek mahkeme olarak Danıştay, aktarılan kararın-

da yargısal nitelikli görevleri bulunan Sayıştay’ın üyelerine ilişkin bir

davaya bakmaktan kaçınmıştır. Bu karar, Anayasa Mahkemesi’nin

Sayıştay’a üye seçimini idari işlem olarak niteleyen ve kendi denetimi

kapsamı dışında tutan kararları ile birlikte ele alındığında, farklı ge-

rekçelerle de olsa iki mahkeme tarafından benimsenen bir

yargı kısıntı-

ortaya çıkmaktadır.

Sayıştay, her ne kadar Anayasa Mahkemesince yargı organı ola-

rak nitelenmemiş olsa da, Anayasa ile Başkan ve üyelerine yargıçlık

Turhan Kitabevi, 4. Bası, Ankara, 2010, s. 166

13

Danıştay 5. Daire, E. 1987/2379, K. 1987/1785, T. 16.12.1987,

Danıştay Dergisi

,

Sayı 70-71, s. 271. Kararı değerlendiren Özay’a göre, “Meclis idari personelinin

özlük işlerine ilişkin işlem ve kararlar Başkanın yönetimindeki idare birimlerinin

yetkilileri tarafından alındığı için bu “kıyas” doğru değildir.” İl Han Özay, “Radyo

ve Televizyon Üst Kurulu”,

İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi

, No: 10, Ocak 1995,

s. 60, dipnot 4