Background Image
Previous Page  126 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 126 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Nazile İrem YEŞİLYURT

125

Bütçe Karma Komisyonu’nun Sayıştay Kanununda öngörülen yeterli

çoğunluğunun bulunmadığı bir toplantıda seçim yapmış olması ne-

deniyle, hukuken ortaya çıkmamış bir kararın, Millet Meclisi Genel

Kurulu’nda ve Cumhuriyet Senatosu Genel Kurulu’nda hiçbir işleme

tabi tutulamayacağı ileri sürülmüştür. Anayasa Mahkemesi, seçim iş-

lemini denetim görevi dışında değerlendirmiş; davayı reddetmiştir.

“Yasama Meclislerinin sözü geçen onaylama yetkisini kullanırken

aldıkları kararları, Anayasanın değişik 64. 81. ve 85. maddelerinde be-

lirtilen türde bir yasama belgesi veya işlemi saymaya olanak yoktur.

(…) Burada şu yönün açıklanmasında yarar vardır: Meclislerin İçtü-

zük değişikliği niteliğinde aldığı kararlarla, Anayasa Mahkemesinin

denetimi dışında tutulan bir yasama işleminin oluşturulmasında kimi

içtüzük kurallarına uyulmamış olmasını ya da aykırı uygulamalar ya-

pılmış bulunmasını birbirinden ayrı konular olarak görmek gerekir.

Cumhuriyet Senatosu, 832 sayılı Sayıştay Kanununun 5. maddesinde

belirtilen yetkiyi kullanmış ve bu konuda bir karar almıştır. Bu kara-

rın oluşturulmasında Anayasaya ya da İçtüzüğe ters düşüldüğü veya

yeni bir içtüzük hükmü yaratılmış olduğu yönünde öne sürülen sav-

ların Anayasaya uygunluk denetiminden geçirilebilmesi, ancak bu

kararın denetiminin Anayasa Mahkemesinin görev ve yetkisi içinde

olması koşulu ile gerçekleştirilebilir. (…) Öte yandan, Sayıştay Birinci

Başkanının Bütçe Karma Komisyonunca yapılan seçimin Cumhuriyet

Senatosunca onaylanmasına ilişkin karar, yeni bir İçtüzük hükmü dü-

zenlenmesi veya içtüzüğün bir hükmünün değiştirilmesi niteliğinde

olmayıp, belli bir kanun hükmünün uygulanmasından ibarettir. (…)

Bu nedenlerle Cumhuriyet Senatosunun Sayıştay Birinci Başkanının

seçimine ilişkin kararın Anayasaya uygunluk denetiminden geçiril-

mesi, Anayasa Mahkemesinin görevi dışındadır. Söz konusu kararın

iptali istemiyle açılan dava reddedilmelidir.”

10

10

AYM, E. 1978/50, K. 1978/43, T. 22.6.1978,

AYMKD

, sayı 16, s. 190. Teziç, söz ko-

nusu kararı yorumlarken, dava konusu işlemin meclisin iç hukuku ile ilgili olma-

yıp kanunun uygulanması sonucu alınan idari nitelikte bir karar olduğuna dikkat

çekmektedir:

“… yasama meclisi Başkanlık Divanının idarî nitelikteki kararlarının hu-

kuka aykırılıkları idarî yargılamanın denetimine bağlanmıştır. Aynı şekilde, idarî nitelik-

teki yasama meclisleri genel kurul kararlarının, meclislerin iç-hukukuna ilişkin olmama-

ları nedeniyle, idarî yargılamanın denetimine bağlı olduklarını kabul etmek gerekir. Başka

bir anlatımla, yasama meclislerinin idarî nitelikteki kararları Anayasa Mahkemesinin

denetim görevi dışındadır ama, bağlı oldukları hukuksal rejim nedeniyle idarî yargılama

denetiminden sıyrılmış da sayılamazlar.”

Erdoğan Teziç,

Türk Parlamento Hukukunun