Background Image
Previous Page  130 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 130 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Nazile İrem YEŞİLYURT

129

uyuşmazlık konusu TBMM kararı, idare fonksiyonuyla ilgili olduğun-

dan, iptal davasına konu edilebilecek nitelikte bir idari işlem olduğu

açık olup, Mahkemece uyuşmazlığın esasına girilerek bir karar veril-

mesi gerekirken, davanın incelenmeksizin reddi yolunda verilen İdare

Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.”

15

Fransa’da ise, Conseil d’Etat organik ölçüte çok daha fazla bağlı

kalmaktadır. Mahkeme’nin yakın zamana kadar yalnızca organik öl-

çütü esas alarak parlamenter meclislerin organlarının idari işlemlerini

yargılamakta bile çekingen davranması, tarihsel nedenlerle açıklan-

maktadır. Çünkü III. Cumhuriyet Dönemi’ne hâkim olan aşırı yasa-

merkezci anlayış, gerek doğrudan Ulusal Meclis ve Senato’dan gerekse

meclislerin organlarından çıkan kararlara tanınan yargı bağışıklığını

haklı göstermiştir. Parlamenter meclislerin anayasal ayrıcalıkları, ba-

ğımsızlıklarının güvencesi olarak görülmüştür.

16

Ayrıca, bazı idari iş-

lemlere karşı iptal davası yolunu kapatan 24 Mayıs 1872 sayılı Yasa’nın

9. maddesi ile buradaki hükmü tekrarlayan 31 Temmuz 1945 tarihli 45-

1708 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin

(Ordonnance)

32. madde-

si, Conseil d’Etat’nın idari makam bulunmadığı gerekçesiyle verdiği

görevsizlik kararlarının dayanağını oluşturmuştur. Mahkeme, pek çok

kararında, parlamenter meclislerin idaresi ile görevli organların idari

nitelikteki işlemlerini görev alanı dışında değerlendirmiştir.

17

Ancak,

17 Kasım 1958 tarihli Kanun Hükmünde Kararname

(Ordonnance)

ile

idari yargıya Parlamento personelinin kariyerine ilişkin uyuşmazlık-

lara bakma görevi verilmesinden sonra, parlamenter meclislerin ve

komisyonlarının idari işlemleri önündeki kısıntılar bir ölçüde ortadan

kalkmıştır. Söz konusu Kanun Hükmünde Kararname, içtihat yoluy-

la, görev başvurusunda bulunan adayları, stajyerleri, emeklileri ve

15

Danıştay 5. Daire, E. 2005/5627, K. 2007/72, T. 24.1.2007,

Danıştay Dergisi

, Sayı

115, s. 196

16

Nicolas Chifflot, “Le juge administratif n’est-il que le juge de l’administration? Un

élément de réponse”,

AJDA

, 2011, s. 1851

17

CE, “Sieur Vouters”, 26 Mayıs 1950, concl. Agid,

Rec. Lebon

, s. 316; CE, “Gleyses”,

20 Mart 1953,

Rec. Lebon

, s. 137; CE Ass. plén., “Sieur Girard (Louis-Dominique)”,

31 Mayıs 1957,

Rec. Lebon

, s. 360, Dalloz, 1957, jurisprudence, s. 430; CE, “Buyat”,

18 Şubat 1955, ,

Rec. Lebon

, s. 755; CE, “Sabaty”, 29 Aralık 1995,

Rec. Lebon,

s. 610;

CE Ass., “Brouant”, 25 Ekim 2002,

Rec. Lebon

, s. 345, concl. Guillaume Goulard,

RFDA

, 2003, s. 1, chron. Francis Donat – Didier Casas;

AJDA

, 2002, s. 1332; CE,

“Papon”, 4 Temmuz 2003, concl. Laurent Vallée,

RFDA,

2003, s. 917, note Jean-

Pierre Camby,

RDP

, 2003, s. 1227-1235