Background Image
Previous Page  131 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 131 / 505 Next Page
Page Background

Tbmm’nin Kamu Başdenetçisi Seçme İşlemlerinin Yargısal Denetimi Üzerine Bir Çözümleme

130

sözleşmeli personeli de kapsayacak şekilde yorumlanmıştır.

18

Conseil

d’Etat’nın Ulusal Meclis’in ihale sürecindeki işlemlerinin iptal dava-

sına konu edilebileceğini kabul eden kararı, Mahkeme’nin katı suret-

te organik ölçütü gözeten yaklaşımını değiştirmekte olduğu şeklinde

yorumlanmaktadır.

19

Danıştay’ın yasama organının idari işlemlerini

yargılamak konusundaki uygulamasının, gerek parlamentonun üs-

tünlüğü fikri, gerekse yasama kısıntıları nedeniyle uzun süre organik

ölçüte üstünlük tanıyan Fransız uygulamasından daha zengin olduğu

söylenebilir.

B. TBMM Genel Kurulu’nun Seçim Kararında İdari İşlem Arayışı

1. Seçim kararında idari özne: TBMM kendisine “bağlı”

Kurum’da görev yapacak personeli belirlemektedir

İlk bakışta, kamu başdenetçisi seçen organın Türkiye Büyük Millet

Meclisi Genel Kurulu olmasından hareketle, söz konusu işlemlerin ida-

ri işlemler için aranan organik ölçütten yoksun olduğu ileri sürülebilir.

Yasama işlemlerinin tümünün son kertede TBMM Genel Kurulu’ndan

çıktığı söylenebilirse de

20

, TBMM kaynaklı tüm irade açıklamalarının

yasama işlemi olduğunu söylemek olanaklı değildir. Daha açık bir ifa-

deyle, yasamanın her işlemi “yasama işlemi” değildir.

İdari yargıç, her şeyden önce “organik anlamda idare”nin yargıcı

olarak görüldüğünde, Parlamento’nun idari nitelikteki faaliyetlerinin

yargı denetiminden bağışık tutulması sonucu doğmaktadır.

21

Devlet

örgütlenmesi içinde idare, ilke olarak yürütme organının örgütlenme-

18

Michel Braud, “Le juge administratif et la fonction publique parlementaire”,

AJFP

,

2010, s. 125

19

CE Ass., “Président de l’Assemblée Nationale”, 5 Mart 1999,

Rec. Lebon

, s. 42, concl.

Catherine Bergeal, RFDA, 1999, s. 333, notes Marceau Long - Prosper Weil – Guy

Braibant - Pierre Delvolvé - Bruno Genevois,

Les grands arrêts de la jurisprudence

administrative

, Dalloz, 17ème éd., 2009, s. 747 vd., chron. Fabien Raynaud - Pascale

Fombeur,

AJDA

, 1999, s. 409, note Pierre Brunet,

Recueil Dalloz

, 1999, s. 627; CE,

“Assemblée Nationale”, 9 Aralık 2005,

Rec. Lebon

, s. 557

20

Yasama işleminin nitelenmesinde organik ölçütü esas alan Gözler, TBMM

Başkanı kararlarının da yasama işlemi niteliği taşıyabileceği ve bunların, yasa ve

karar dışındaki iki yasama işlemi kategorisine ek olarak, üçüncü grup yasama

işlemlerini oluşturabileceği kanaatindedir. Kemal Gözler,

Türk Anayasa Hukuku

Dersleri

, Ekin Yayınları, 5. Bası, Bursa, 2008, s. 328

21

Francis Donnat - Didier Casas, “Le juge administratif et les actes non législatif

émanant des assemblées parlementaires”,

AJDA

, 2003, s. 1603