Background Image
Previous Page  132 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 132 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Nazile İrem YEŞİLYURT

131

sini anımsattığından yasama ve yargı organları içindeki idarenin ilk

bakışta görülmesi daha zordur. Oysa TBMM’nin ve yargı organının

da bir örgütlenmesi vardır. Yasama ve yargının idari örgütlenmesi “iç

idare” olarak adlandırılabilir

22

. İrade açıklayan birimin idari örgüt-

lenme içinde bulunması gerektiğinin kabul edilmesi, yasama ve yargı

örgütlenmesi içindeki bir birimden çıkan fakat yasama ve yargı işle-

vinin yerine getirilmesine ilişkin olmayan irade açıklamalarının idari

olarak nitelenmesine engel olabilmektedir. Fakat yasama organının

örgütlenmesindeki bir birimin yasama işlevine ait olmayan ve kendi

örgütlenmesini sağlamak üzere aldığı kararlar idari nitelikte kabul

edilmektedir. Diğer bir deyişle,

iç idarelerin

örgütüne ilişkin irade açık-

lamaları idari sayılmaktadır.

23

Niteliğini sorguladığımız kamu başde-

netçisi seçme işlemine gelince, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun TBMM

Başkanlığı gibi TBMM’nin iç idaresi olduğunu söylemek mümkün de-

ğildir. Kurum’un kendisi yasama organı içinde değil yürütme içinde

kurulmuş ve örgütlenmiştir; ayrıca kamu tüzelkişiliğine sahiptir. Bu

bakımdan, yasama organının kendi iç idaresi çerçevesinde TBMM Baş-

kanı ya da Başkanlık Divanı gibi organ ve makamların gerçekleştirdiği

personel işleriyle tam olarak örtüşmese de

24

, TBMM ve Kamu Denetçi-

liği Kurumu arasındaki güçlü organik bağ nedeniyle bu işlere benzer

nitelik taşımaktadır.

Öte yandan, Kurum ile TBMM arasındaki organik bağın daha

önce üye seçimi işlemleri yönünden Anayasa Mahkemesi ve Danıştay

kararlarına konu olan Sayıştay ve RTÜK ile TBMM arasındaki hukuki

ilişkiden de farklı olduğunu belirtmek gerekir. Sayıştay, her ne kadar,

“TBMM adına” malî denetim yapıyor olsa da, TBMM’nin bağlı, ilgili

ya da ilişkili kuruluşu olarak nitelenemez. İdari ve yargısal nitelikte

görevleri bulunan Sayıştay, Anayasanın “Yargı” başlıklı Üçüncü Bö-

lümünde düzenlenmiştir. RTÜK bakımından ise, 6112 sayılı Radyo ve

22

Onur Karahanoğulları,

İdarenin Hukukla Kavranması: Yasallık ve İdari İşlemler (Yargı

Kararlarına Dayalı Bir İnceleme)

, s. 30

23

Ibid

., s. 30

24

657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36. maddesinin (F) bendinde,

“Bu ka-

nunla tespit edilen çeşitli hizmet sınıfları mensuplarından Cumhurbaşkanlığı Genel Sek-

reterliğinde ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı İdari Teşkilatında asli ve sürekli

görevlerde bulunanların kadro, ünvan, derece ile intibak ve diğer haklarının tespit ve kul-

lanılması ile ilgili yetkiler Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile Türkiye Büyük Millet

Meclisi Başkanlık Divanına aittir.”

hükmü yer almaktadır.