Background Image
Previous Page  134 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 134 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Nazile İrem YEŞİLYURT

133

nırsız bir yetkiye sahip olması anlamını taşımamaktadır. (…) Bir kamu

kurumu ya da kuruluşu kurulurken Anayasa’da öngörülen idari teş-

kilat yapısı dışına çıkılmaması gerekmektedir. Kamu kurum ya da ku-

ruluşlarının söz konusu yapı dışında kurulması, idarenin bütünlüğü

ilkesiyle bağdaşmaz. (…) 5548 sayılı Yasa’nın temelini, Türkiye Büyük

Millet Meclisine bağlı Kamu Denetçiliği Kurumu’nun kurulması oluş-

turmaktadır. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Türkiye Büyük Millet

Meclisi’ne bağlı olduğunun belirtilmesi, Kurum ile TBMM arasındaki

organik bağı göstermektedir. Yasa’nın diğer maddelerinde de bu bağ-

lılığın sonucunu oluşturan düzenlemeler yer almaktadır. Anayasa’nın

123. maddesine göre idari teşkilat içinde merkezi idare veya yerinden

yönetim kuruluşları arasında yer alması gereken bir kurumun, mer-

kezden yönetim ve yerinden yönetim esaslarına aykırı olarak “İdare”

dışında kurulması ve “Yasama”ya bağlanması olanaklı değildir. Bu

durum, hiç kimsenin veya organın kaynağını Anayasa’dan almayan

bir Devlet yetkisi kullanamayacağı yolundaki Anayasa’nın 6. madde-

sine de aykırılık oluşturmaktadır. / Öte yandan, Yasa’nın bir bütün

olarak incelenmesinden, Başdenetçi ve denetçilerin seçimi ve görev-

den alınmaları konularında Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne görevler

verildiği ve Yasa’nın bu konulara ilişkin hükümlerinin Türkiye Bü-

yük Millet Meclisince yürütülmesinin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

(…) Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Anayasa’da belirtilen görev ve

yetkileri arasında Kamu Denetçiliği Kurumuna Başdenetçi ve denetçi

seçme görev ve yetkisi bulunmadığı gibi adı geçen Kurumla Türkiye

Büyük Millet Meclisi arasında bu seçime olanak verecek Anayasa’dan

kaynaklanan doğal sayılabilecek bir ilişki de söz konusu olmadığından

Yasa Anayasa’nın 87. maddesi ile uyumlu değildir. / Açıklanan ne-

denlerle 5548 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu, Anayasa’nın

6., 87. ve 123. maddelerine aykırıdır. İptali gerekir. / Anayasa’nın 6.,

87. ve 123. maddelerine aykırı görülerek iptal edilen Yasa’nın ayrıca

Anayasa’nın 2., 7., 8., 9., 11. ve 128. maddeleri yönünden incelenmesi-

ne gerek görülmemiştir.”

25

Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararından iki sonuç çıkarılabilir:

Bunlardan ilki, Kamu Denetçiliği Kurumu ile TBMM arasındaki or-

ganik bağın Anayasa Mahkemesi tarafından da açıkça vurgulanma-

25

AYM, E. 2006/140, K. 2008/185, T. 25.12.2008, R.G. Tarih-Sayı: 04.04.2009-27190