Background Image
Previous Page  136 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 136 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Nazile İrem YEŞİLYURT

135

termesi nedeniyle, bu kararların alınmasında izlenecek usul ve şekil

kuralları da, kararın konusuna göre değişebilir. Her ne kadar, parla-

mentonun işleyişine dair kuralların yasa ile düzenlenmemesi esas olsa

da, yasalar, içtüzüklere benzer şekilde, komisyonlardaki seçim ile ge-

nel kuruldaki oylamanın toplantı ve karar yeter sayısına ilişkin ayrın-

tılı kurallar getirebilir. Bu yasaların yasama meclisindeki usule ilişkin

olarak öngördüğü kurallar aslında yasamanın doğrudan iç hukuku ile

ilgili değildir ve bu yasaların uygulanması sırasında alınan kararlar

idari nitelikte olup idari yargının denetim alanına girdiklerini kabul

etmek gerekir.

28

Başdenetçi seçme işlemi maddi anlamda kanun olmadığı gibi şek-

li anlamda da bir kanun teşkil etmemektedir. Anayasanın kanunlar

için öngördüğü usule göre yapılmamış, doğrudan TBMM Kararı adı

altında Resmî Gazete’de yayınlanmıştır. Anayasa ve Kamu Denetçiliği

Kurumu Kanununda, adayların belirlenmesinden TBMM iradesinin

oluşumuna kadar geçen aşamalara ilişkin ayrıntılı yöntem kuralları

bulunmaktadır. Anayasanın 74. maddesinin 5. fıkrasında, TBMM’nin

kamu başdenetçisi seçme işlemi ayrı usul ve oylama nisaplarına bağ-

lanmıştır. Buna göre,

“Kamu Başdenetçisi Türkiye Büyük Millet Meclisi

tarafından gizli oyla dört yıl için seçilir. İlk iki oylamada üye tamsayısının

üçte iki ve üçüncü oylamada üye tamsayısının salt çoğunluğu aranır. Üçün-

cü oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki

aday için dördüncü oylama yapılır; dördüncü oylamada en fazla oy alan aday

seçilmiş olur.”

Aynı maddenin 6. fıkrasında ise, kamu başdenetçisi ve

kamu denetçilerinin niteliklerine ve seçimine ilişkin usul ve esasla-

rın kanunla düzenleneceği belirtilmiştir. 6328 sayılı Kamu Denetçili-

ği Kurumu Kanununun “adaylık ve seçim” başlıklı 11. maddesinde,

adayların TBMM Başkanlığı’na başvurularına, TBMM Dilekçe Ko-

misyonu ile İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu üyelerinden oluşan

Karma Komisyon’un başvuruda bulunan adaylar arasından üç kişiyi

belirlemek üzere gerçekleştireceği ön değerlendirmeye, TBMM Genel

Anayasa ve Parlamento Üzerine İncelemeler

, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1.

Bası, İstanbul, 2010, s. 458

28

Teziç, 832 sayılı Sayıştay Kanunu uyarınca birinci başkanın, 44 sayılı Kanun ve

1697 sayılı Kanun uyarınca Anayasa Mahkemesi üyelerinin yasama meclislerince

seçilmesi usulüne ilişkin kuralların idari nitelikte olduğunu ileri sürüştür. Erdo-

ğan Teziç,

Türk Parlamento Hukukunun Kaynakları ve İlgili Anayasa Mahkemesi Karar-

ları

, s. 33