Background Image
Previous Page  162 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 162 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Banu ŞİT KÖŞGEROĞLU

161

B)

Genel İstisnalar’a İlişkin Hüküm Çerçevesinde Devletin Düzenleyici

Yetkilerinin Korunması

Devletin düzenleyici yetkilerinin korunması gereği dikkate alı-

narak bazı devletlerce ikili yatırım anlaşmalarında yapılan değişik-

likler kapsamında iki tür düzenleme tarzından birinin veya ikisinin

birden kullanıldığı görülmektedir. İlk yöntemde, ABD 2012 ve Kana-

da 2004 model anlaşmasında olduğu gibi, ev sahibi devletin maddî

yükümlülüklerinin netleştirilmesi suretiyle, hakemlerin, devletin

meşru düzenleyici işlemlerinin yatırımcının haklarını ihlal edip

etmediği konusunda dengeli bir yaklaşım geliştirmelerinin sağlanması

hedeflenmektedir. Bu çerçevede her iki model anlaşmaya ek getirile-

rek, dolaylı kamulaştırma ile ilgili yorum esasları tespit edilmiştir

55

.

Benzer şekilde her iki model anlaşmanın ilgili maddelerinde, âdil ve

eşit muamele

(fair and equitable treatment)

esasının yorumlanmasına

ilişkin esaslar da yer almaktadır

56

. Ayrıca gerek bu iki model anlaşma-

da gerek diğer bazı ülkelerin model anlaşmalarında ve taraf oldukları

anlaşmalarda, spesifik olarak kamu sağlığı ve güvenliğinin, çevrenin,

işçi haklarının korunması ile ve/veya sürdürülebilir kalkınma ile ilgi-

li hükümler getirilmiştir

57

. Spesifik düzenleme getiren bu hükümler-

den ABD 2012 model anlaşmasında yer alanlar son derece ayrıntılı ve

kapsamlı hükümler olup, yatırım ile çevre ve yatırım ile iş yaşamına

55

Söz konusu ek metinlere göre, dolaylı kamulaştırmaya ilişkin değerlendirmede,

devlet tarafından alınan tedbirin ekonomik etkisinin, tedbirin yatırıma ilişkin

aşikar ve makul beklentilere ne ölçüde müdahale ettiğinin ve devlet tarafından

alınan tedbirin niteliğinin dikkate alınması gerekir. Ayrıca her iki ekte, istisnaî

durumlar haricinde, kamu sağlığı, güvenliği ve çevre gibi kamu refahına ilişkin

meşru amaçların korunması için tasarlanan ve uygulanan ayırımcı olmayan dü-

zenleyici eylemlerin dolaylı kamulaştırma sayılmayacağı açıkça ifade edilmiştir.

Bkz. ABD 2012 Model İkili Yatırım Anlaşması

Annex B

; Kanada 2004 Model İkili

Yatırım Anlaşması

Annex B.13(1).

Bu konuda bkz. Spears, s. 1051.

56

ABD 2012 Model İkili Yatırım Anlaşması m. 5/2; Kanada 2004 Model İkili Yatırım

Anlaşması m. 5/2. Benzer düzenleme örnekleri son dönemde diğer bazı anlaş-

malarda daha yer almıştır. Bkz. İspanya ile Meksika arasındaki 2006 tarihli ikili

yatırım anlaşması m. IV/1; Meksika ve Çin arasındaki 2008 tarihli ikili yatırım

anlaşması m. 5/2. Anlaşma metinleri için bkz. çevrimiçi:

http://www.unctadxi.

or-g/templates/DocSearch.aspx?id=779 (20.1.2013). Ayrıca bkz. Spears, s. 1054-

1055.

57

ABD 2012 Model İkili Yatırım Anlaşması m. 12 ve 13; Kanada 2004 Model İkili Ya-

tırım Anlaşması m. 11; Belçika 2002 Model İkili Yatırım Anlaşması m. 5 ve 6 (Bkz.

Osterwalder/Johnson,

Belgium,

s. 21-25); Kanada ve Peru arasındaki 2009 tarihli

serbest ticaret anlaşması m. 809.