Background Image
Previous Page  181 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 181 / 505 Next Page
Page Background

Çevre Örgütlerinin Çevresel Yönetime Katılma Sürecinde Dayandığı Haklar

180

“İnsanın; hürriyet, eşitlik ve yeterli yaşam koşulları sağlayan onurlu

ve refah içinde bir çevrede yaşamak temel hakkıdır. İnsanın bugünkü

ve gelecek nesiller için çevreyi korumak ve geliştirmek için ciddi bir

sorumluluğu vardır” demektedir. Yaşam hakkıyla ilişkilendirilen bu

bireysel hak antroposentrik bir yaklaşımla düzenlenmiştir. “Onurlu ve

refah içinde yaşam” kriterlerine, 1986 yılında Çernobil’de meydana ge-

len nükleer felaket sonrası “sağlıklı yaşam” kriteri de eklenmiştir. Bu

anlamda, 14 Aralık 1990 tarihli Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun

45/94 saylı kararı “

Herkes, sağlığını ve esenliğini sağlayacak bir çevrede

yaşama hakkına sahiptir

” demektedir. Yumuşak hukuk (

soft law

) düze-

yinde kalan bu düzenlemeleri 1992 tarihli Rio Deklarasyonu izlemiştir.

Ekonomik bir kavram olan sürdürülebilir kalkınmayı çevre poli-

tikası ve hukukunun temel hedefi olarak kabul eden Rio Konferansı

çevre hakkının kapsamı açısından bir olumsuz bir de olumlu etki yap-

mıştır. Olumsuz etki, insan-merkezli yaklaşımla çevrenin korunma-

sını daraltan çevre hakkı düzenlemelerin artık ekonomik gelişmenin

önünde engel oluşturmayacak şekilde ele alınması gerektiğidir.

19

Rio

Deklarasyonu’nun ilk maddesi sürdürülebilir kalkınma kaygılarının

merkezinde bulunan insanoğlunun doğa ile uyum içinde sağlıklı ve

üretken bir yaşam hakkına sahip olduğunu belirtmiştir. Sürdürülebi-

lir kalkınmanın olumlu etkisi ise yalnızca bugünü değil gelecek nesli

de kapsayan geniş perspektiften kaynaklanmaktadır. Bu perspektifte

belirlenecek çevre hakkının hem zaman hem mekân bakımından geniş

yorumlanmasının önü açılmıştır.

20

Tüm bu uluslararası düzenlemeleri, ulusal mevzuat çalışmaları

takip etmiştir. Türkiye’de dâhil pek çok devlet, çevre hakkını ana-

yasal bir düzlemde düzenlemiştir.

21

Kimileri ise sadece yasal düzen-

lemelerle yetinmiştir.

22

Düzenlemelerin bir kısmı sadece hak

23

veya

19

Michel Prieur, Droit De L’Environnement,

Dalloz

, 6. Baskı, Paris, 2011, s.71.

20

İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri,

Legal

, 8. Baskı, İstanbul, 2012, s.321.

21

Örneğin 1982 tarihli Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 1988 tarihli Brezilya

Anayasası, 1978 tarihli İspanyol Anayasası, 1982 tarihli Çin Anayasası, 1994 tarihli

Belçika Anayasası, 1979 tarihli Peru Anayasası, 1976 tarihli Portekiz Anayasası,

2004 tarihli Çevre Şartı’nın yürürlüğe girmesinden beri Fransız Anayasası, 1975

tarihli Yunan Anayasası, 1994 yılında yapılan değişiklik sonrası Alman Anayasası,

1993 tarihli Rusya Federasyonu Anayasası, 1972 tarihli Macaristan Anayasası,

1980 tarihli Şili Anayasası vb.

22

Örneğin İngiltere’de 1974 senesinde yürürlüğe giren Büyük Britanya’da Kirlilik

Kontrolü Kanunu.

23

Örneğin Norveç ve Rusya Anayasaları çevreyi sadece bir hak olarak düzenlemiş-